Adviesverlening op het gebied van autoveiligheid
20070
Van 2020 tot 2024
TML ondersteunt DG GROW met een Meervoudig Raamcontract dat externe expertise rond autoveiligheid biedt aan de Europese Commissie. Dit contract maakt het makkelijker om onderzoeken en diensten aan te besteden die bijdragen aan verkeersveiligheidsmaatregelen, met als doel het aantal verkeersdoden tegen 2050 bijna tot nul te reduceren.
Het doel van dit Meervoudig Raamcontract met competitie is dat DG GROW een externe pool van expertise ter beschikking heeft die kan worden ingeschakeld wanneer nodig. Het raamcontract vergemakkelijkt het aanbesteden van volledige of gedeeltelijke onderzoeken en andere diensten ter ondersteuning van het regelgevende werk van de Europese Commissie op het gebied van autoveiligheid. Dit omvat niet alleen voorstellen voor nieuwe wetgeving en uitvoerende en gedelegeerde wetgeving, maar ook de herziening van bestaande wetgeving. Het contract dekt alle voertuigcategorieën die onder de EU-typegoedkeuringswetgeving vallen, zoals auto's, vrachtwagens, motorfietsen, tractoren, enzovoort. Het helpt met name bij de implementatie van Verordening 2144/2019.
Context
De EU wil tegen 2050 het aantal verkeersdoden tot zo goed als nul terugbrengen. Binnen deze verkeersveiligheidsvisie nam de EU een Beleidskader voor Verkeersveiligheid 2021 - 2030 aan. De herziening van de Algemene Veiligheidsverordening uit 2019 voorziet in een pakket voertuigveiligheidssystemen dat de veiligheid van voertuiginzittenden en kwetsbare weggebruikers sterk moet vergroten. Een van de belangrijkste methodologische instrumenten in dit kader is de effectbeoordeling, dat bewijsmateriaal ter ondersteuning van beleidsvorming verzamelt en analyseert.
Het doel van dit Meervoudig Raamcontract met competitie is dat DG GROW een externe pool van expertise ter beschikking heeft die kan worden ingeschakeld wanneer nodig. Het raamcontract vergemakkelijkt het aanbesteden van volledige of gedeeltelijke onderzoeken en andere diensten ter ondersteuning van het regelgevende werk van de Europese Commissie op het gebied van autoveiligheid. Dit omvat niet alleen voorstellen voor nieuwe wetgeving en uitvoerende en gedelegeerde wetgeving, maar ook de herziening van bestaande wetgeving. Het contract dekt alle voertuigcategorieën die onder de EU-typegoedkeuringswetgeving vallen, zoals auto's, vrachtwagens, motorfietsen, tractoren, enzovoort. Het helpt met name bij de implementatie van Verordening 2144/2019.
Context
De EU wil tegen 2050 het aantal verkeersdoden tot zo goed als nul terugbrengen. Binnen deze verkeersveiligheidsvisie nam de EU een Beleidskader voor Verkeersveiligheid 2021 - 2030 aan. De herziening van de Algemene Veiligheidsverordening uit 2019 voorziet in een pakket voertuigveiligheidssystemen dat de veiligheid van voertuiginzittenden en kwetsbare weggebruikers sterk moet vergroten. Een van de belangrijkste methodologische instrumenten in dit kader is de effectbeoordeling, dat bewijsmateriaal ter ondersteuning van beleidsvorming verzamelt en analyseert.