Projecten en artikels van Bart Ons
-
Bart Ons
OnderzoekerBart Ons is doctor in de psychologie en de ingenieurswetenschappen. Hij richt zich op het gedrag van weggebruikers en de impact van nieuwe technologieën zoals ADAS, zelfrijdende voertuigen en C-ITS. Bart onderzoekt hoe verkeersinformatie en rijhulpsystemen rijgedrag beïnvloeden en bestudeert de aanvaarding van deze innovaties. Daarnaast is hij betrokken bij de modellering en simulaties om de effecten van zelfrijdende voertuigen op verkeersveiligheid en -doorstroming te analyseren. Als data-analist werkt hij aan de ontwikkeling en verwerking van databanken.

Grensoverschrijdende fietsinfrastructuur in Europa
Hoe krijgen we een duidelijk beeld van de huidige fietsinfrastructuur in Europa, om gerichter te kunnen investeren in de toekomst?

De Europese markt voor gecombineerd goederentransport
TML presenteert een overzicht van de Europese markt voor gecombineerd goederentransport (weg-spoor en weg-binnenvaart).

Impactstudies SmartMove
TML onderbouwde samen met de Université Saint-Louis – Bruxelles de slimme kilometerheffing van de Brusselse Regering. In onze impactstudie (NL en FR) bestudeerden we de effecten op de mobiliteit en externe kosten van transport, budgettaire effecten en sociaaleconomische effecten.

Efficiënt verkeers- en incidentmanagement
TML voert een verkennende studie uit naar de behoefte aan een verbeterd verkeers- en incidentmanagement.

Adviesverlening op het gebied van autoveiligheid
TML adviseert DG GROW op vlak van autoveiligheid.

Ontwerpen van verkeersmanagementsysteem voor Albanië
TML werkte mee aan de ontwikkeling van een verkeersmanagementsysteem voor Albanië.

Ecosysteemanalyse van lokale verkeerstellingsdata
TML bracht het ecosysteem in kaart en werkte een oplossingencatalogus rond verkeerstellingen uit voor steden en gemeenten.

C-Roads Antwerpen - Helmond
TML onderzoekt manieren om coöperatieve intelligente transportsystemen te integreren met geavanceerde rijhulpsystemen.

Betrouwbare integriteit en authenticiteit voor wegtoepassingen (TIARA)
Hoe kunnen nationale wegbeheerders een betrouwbare en veilige data-infrastructuur realiseren?

Verkeersmanagement voor geconnecteerde en zelfrijdende voertuigen (TM4CAD)
Welke rol speelt infrastructuur bij het creëren van Operational Design Domains voor geconnecteerde en zelfrijdende voertuigen?

Onderzoek naar een sturende mobiliteitsfiscaliteit
TML onderzocht welke factoren de mobiliteitskeuzes van Vlamingen sturen.

TransAID
In het TransAID-project onderzochten we hoe verkeersmanagement rekening kan houden met geautomatiseerde voertuigen om zo de doorstroming en verkeersveiligheid te verbeteren.

CITRUS
We testten coöperatieve intelligente vervoerssystemen voor vrachtwagens in Vlaanderen (België) in de praktijk.

SECREDAS
Wat is de veiligheid, betrouwbaarheid en privacy van volledig geautomatiseerde voertuigen en gerobotiseerde apparatuur?

Kilometerheffing personenwagens
Wegenheffing personenwagens in Vlaanderen: het langverwachte rapport met cijfers. TML droeg vooral bij aan de tarificatie, de technologie en handhaving, het sociaal verantwoord beleid en de monitoring.

EPOC 2030-2050: Energietransitiemodellen voor België met als tijdshorizonten 2030 en 2050
TML werkt mee aan energietransitiemodellen voor België met als tijdshorizonten 2030 en 2050.

Context Aware Control (ConACon)
Hoe controleren we de veiligheid van systemen die in variabele omstandigheden moeten kunnen functioneren?

Evaluatie C-ITS
We evalueerden C-ITS-pilootprojecten in drie domeinen: technisch, impact en gebruikersacceptatie.

SEARUB
Welke gevolgen hebben bestuurdersassistentie en automatisatie voor Europees beleid en wetgeving?

Verkeersgeleidingssysteem stad Leuven
TML voerde een technische en verkeerskundige studie voor een verkeersgeleidingssysteem in Leuven.

nuMIDAS
nuMIDAS was een Horizon 2020-onderzoeksproject, geleid door TML, dat een toolkit bouwde om beleidsmakers in steden te helpen bij de aanpak van nieuwe mobiliteitstrends en -uitdagingen.

Innovatiepartnerschap Mobilidata Core
TML werkt mee aan de monitoring en evaluatie binnen het Mobilidata Core programma.

Vilvoorde verkeer- en parkeergeleiding met ANPR- en PGS-technologie
Hoe bewegen we naar een slim digitaal ANPR- en parkeergeleidingssysteem om autodruk te weren en de stadskern bereikbaar en leefbaar te maken?

Visie vrachtwagenparkeren
TML werkte mee aan een gedragen visie op vrachtwagenparkeren in Vlaanderen.

Data-evaluatie circulatieplan stad Aalst
Na de invoering van het vernieuwde circulatieplan in Aalst, voerde TML een evaluatie uit op basis van verschillende kwantitatieve databronnen.

Verkeerskundige en technische studie van een verkeersgeleidingssysteem voor de stad Mechelen
TML zette stappen naar een slim digitaal, up-to-date verkeersgeleidingssysteem in Mechelen.

Herziening van de richtlijnen voor technische controle
We evalueerden de richtlijnen voor technische controle op de weg, ontworpen om de veiligheid op Europese wegen te verbeteren.

Milieu- en klimaatimpact Spoorvisie 2040
Welke impact heeft de implementatie van Spoorvisie 2040 op het energieverbruik en de emissies van transport in België?

Mobiliteitsbudget Hasselt-Leuven
Hoe kunnen we het gebruik van een waaier aan mobiliteitsdiensten stimuleren via een mobiliteitsbudget voor stadsbewoners?

Vergelijkend onderzoek luchtvaartsector - internationaal spoorvervoer
In opdracht van BBL voerden we een vergelijkende studie uit van de luchtvaartsector en het internationaal spoorvervoer, waarbij we de milieu-impact, subsidies, ticketprijzen en toegankelijkheid voor alle reizigers onderzochten.

TML'ers aan het woord! #8
In deze rubriek stellen we je graag voor aan onze collega's op TML. Op die manier leer je ons wat beter kennen en ontdek je wat iedereen binnen TML doet. Recent hadden we een gesprek met Bart, Roeland en Inge!