Bedrijfsleveringsplannen BXL
23093
Van 2024 tot 2025
Het project Bedrijfsleveringsplannen BXL helpt tien Brusselse organisaties bij het ontwikkelen van duurzame logistieke plannen. TML ondersteunt dit project door samen met Traject en urbike expertise te bieden in de analyse van logistieke processen, het opstellen van actieplannen en het opvolgen van de implementatie.
Het project Bedrijfsleveringsplannen BXL is een samenwerking tussen Traject, urbike en TML. Dit tweetalig consortium bundelt expertise op het gebied van logistiek, begeleiding van publieke en private organisaties, netwerkvorming, informatieverspreiding en projectbeheer.
Het doel van dit project is om tien Brusselse overheden, Openbare Instellingen van Publiekrecht (OIP), OCMW's en bedrijven te ondersteunen bij het ontwikkelen en implementeren van een duurzaam logistiek plan, ook wel een bedrijfsleveringsplan (BLP) genoemd. Een BLP is ontworpen om logistieke processen te optimaliseren, aangepast aan de specifieke behoeften van elke organisatie. De aanpak is flexibel en houdt rekening met de situatie en het profiel van de deelnemende entiteiten, maar legt de focus altijd op praktische, duurzame oplossingen.
Het project bestaat uit drie fasen:
De selectie van de tien deelnemende organisaties begint met een tweetalig aanmeldformulier dat via verschillende netwerken en communicatiekanalen in Brussel verspreid zal worden. De geselecteerde organisaties zullen vijf formele vergaderingen bijwonen om de voortgang te bespreken, feedback te ontvangen en de actieplannen te evalueren.
Het project Bedrijfsleveringsplannen BXL is een samenwerking tussen Traject, urbike en TML. Dit tweetalig consortium bundelt expertise op het gebied van logistiek, begeleiding van publieke en private organisaties, netwerkvorming, informatieverspreiding en projectbeheer.
Het doel van dit project is om tien Brusselse overheden, Openbare Instellingen van Publiekrecht (OIP), OCMW's en bedrijven te ondersteunen bij het ontwikkelen en implementeren van een duurzaam logistiek plan, ook wel een bedrijfsleveringsplan (BLP) genoemd. Een BLP is ontworpen om logistieke processen te optimaliseren, aangepast aan de specifieke behoeften van elke organisatie. De aanpak is flexibel en houdt rekening met de situatie en het profiel van de deelnemende entiteiten, maar legt de focus altijd op praktische, duurzame oplossingen.
Het project bestaat uit drie fasen:
- Diagnose en analyse: We beginnen met het analyseren van de huidige logistieke processen, infrastructuur en interne werkwijzen van de organisatie. Dit gebeurt door terreinbezoeken en enquêtes om een goed beeld te krijgen van de situatie.
- Ontwikkeling van een actieplan: Op basis van de diagnose stellen we een actieplan op met concrete aanbevelingen, tijdschema’s en opvolgingscriteria. Dit plan bevat onder andere infrastructuur- en procesaanpassingen, testprojecten met cargofietsen en strategieën voor duurzame verbeteringen.
- Opvolging: We volgen de uitvoering van de BLP’s op met twee contactmomenten per jaar om de voortgang te beoordelen, problemen op te lossen en het plan – indien nodig – bij te stellen.
De selectie van de tien deelnemende organisaties begint met een tweetalig aanmeldformulier dat via verschillende netwerken en communicatiekanalen in Brussel verspreid zal worden. De geselecteerde organisaties zullen vijf formele vergaderingen bijwonen om de voortgang te bespreken, feedback te ontvangen en de actieplannen te evalueren.