BiTiBi
12.13
Van 2014 tot 2017
BiTiBi staat voor Bike-Train-Bike en heeft als doel om de energie-efficiëntie van het EU-vervoer verbeteren door BiTiBi-diensten aan te bieden: naadloos vervoer van deur tot deur waarbij fiets en trein gecombineerd worden. De fiets is veruit de meest energie-efficiënte wijze van vervoer voor korte afstanden, terwijl de trein dit is voor langere afstanden. Een combinatie van beide, waarbij je de fiets gebruikt voor de eerste en/of laatste kilometer, is daarom sowieso energiezuinig.
Binnen dit project hebben we de bewezen succesvolle Nederlandse BiTiBi-aanpak herhaald in andere steden om nieuwe gebruikers voor de fiets-treincombinatie aan te trekken.
Deze aanpak bestaat uit vijf bouwstenen:
Voor dit project hebben we het Nederlandse BiTiBi-succesverhaal herhaald in het Verenigd Koninkrijk (Liverpool en omgeving), België (Gent en Luik), Spanje (Barcelona en omgeving) en Italië (regio Milaan). Verschillende belanghebbenden werden hierbij betrokken: o.a. spoorwegmaatschappijen, steden, organisaties van (potentiële) gebruikers en grote werkgevers in de buurt van het station. Daarnaast hebben we ook richtlijnen van het BiTiBi-concept voorzien voor de implementatie in andere landen en regio’s.
Dit project werd gefinancierd in het kader van IEE-STEER. TML was projectleider.
Binnen dit project hebben we de bewezen succesvolle Nederlandse BiTiBi-aanpak herhaald in andere steden om nieuwe gebruikers voor de fiets-treincombinatie aan te trekken.
Deze aanpak bestaat uit vijf bouwstenen:
- Veilige, beschutte en handige fietsenstallingen.
- Beschikbaarheid van een praktische openbare fiets.
- Een geïntegreerd eenvoudig betalingssysteem.
- Geïntegreerde organisatie voor het inzetten van BiTiBi.
- Positieve communicatie en marketing.
Voor dit project hebben we het Nederlandse BiTiBi-succesverhaal herhaald in het Verenigd Koninkrijk (Liverpool en omgeving), België (Gent en Luik), Spanje (Barcelona en omgeving) en Italië (regio Milaan). Verschillende belanghebbenden werden hierbij betrokken: o.a. spoorwegmaatschappijen, steden, organisaties van (potentiële) gebruikers en grote werkgevers in de buurt van het station. Daarnaast hebben we ook richtlijnen van het BiTiBi-concept voorzien voor de implementatie in andere landen en regio’s.
Dit project werd gefinancierd in het kader van IEE-STEER. TML was projectleider.