Bodartplein Leuven
13.75
Van 2014 tot 2015
TML ondersteunde het ontwerp van Palmbout voor de herinrichting van het Bodartplein door verkeerskundige analyses en dynamische simulaties uit te voeren, met focus op de multimodale functie van het kruispunt en de integratie van busverkeer.
Stad Leuven en de Afdeling Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant plannen de volledige reorganisatie van het Bodartplein, met name de omgeving van het kruispunt van de Koning Boudewijnlaan en de Tervuursevest. Daarbij wordt deze stadspoort ruimtelijk beter ingepast in het stedelijk weefsel en worden een aantal stedelijke functies er bijkomend geïntegreerd.
Belangrijk hierbij is de multimodale functie van dit belangrijk knooppunt als stadspoort en als knooppunt op de Leuvense Ring.
TML ondersteunde Palmbout - die het stedenbouwkundig ontwerp maakte - op twee vlakken: het ontwerp van de verkeerskundige organisatie van het knooppunt en de evaluatie en optimalisatie van het functioneren ervan met verkeerskundige analyses en dynamische (Vissim)simulaties van de uitgewerkte oplossingen. Specifieke aandacht ging daarbij naar het rationaliseren van de verkeersoppervlakte en de integratie van het busverkeer als overstapknoop tussen de ringlijnen en radiale stadslijnen.
Stad Leuven en de Afdeling Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant plannen de volledige reorganisatie van het Bodartplein, met name de omgeving van het kruispunt van de Koning Boudewijnlaan en de Tervuursevest. Daarbij wordt deze stadspoort ruimtelijk beter ingepast in het stedelijk weefsel en worden een aantal stedelijke functies er bijkomend geïntegreerd.
Belangrijk hierbij is de multimodale functie van dit belangrijk knooppunt als stadspoort en als knooppunt op de Leuvense Ring.
TML ondersteunde Palmbout - die het stedenbouwkundig ontwerp maakte - op twee vlakken: het ontwerp van de verkeerskundige organisatie van het knooppunt en de evaluatie en optimalisatie van het functioneren ervan met verkeerskundige analyses en dynamische (Vissim)simulaties van de uitgewerkte oplossingen. Specifieke aandacht ging daarbij naar het rationaliseren van de verkeersoppervlakte en de integratie van het busverkeer als overstapknoop tussen de ringlijnen en radiale stadslijnen.