Calculator externe kosten Finexpo
20126
Van 2020 tot 2021
TML ontwikkelde, op verzoek van FOD Buitenlandse Zaken, een instrument voor het berekenen van milieukosten van goederenvervoer ter evaluatie van ontwikkelingshulpprojecten, waarbij geluid, luchtvervuiling en klimaatverandering werden onderzocht voor verschillende transportmodi zoals vrachtwagens, trein en luchtvaart. Het instrument bestaat uit twee onderdelen: ritdefinitie en de berekening van emissies en externe kosten voor specifieke transportcases.
Voor de ontwikkeling van dit instrument namen we drie verschillende types van externe kosten onder de loep: geluid, luchtvervuiling en klimaatverandering. Vervolgens bepaalden we welke transportmodi werden opgenomen. Het gaat hier om vrachtwagens, trein, binnenvaart, maritiem transport en luchtvaart.
De berekeningen van deze calculator zijn van toepassing op zeven grote wereldregio’s: de Europese Unie, het Midden-Oosten en Noord-Afrika, de Sub-Sahara, Zuid-Azië, Oost-Azië en de Stille Oceaan, Latijns-Amerika en de Caraïben en Noord-Amerika. Voor sommige externe kosten hielden we ook rekening met het type regio. Dit heeft meestal te maken met de bevolkingsdichtheid van die regio. We onderscheiden grootstedelijk, gewoon stedelijk, voorstedelijk en landelijk gebied en snelwegen. Het is bijvoorbeeld zo dat in de grootstad meer mensen last zullen hebben van het lawaai van een vrachtwagen of trein dan op het platteland.
Om dit instrument te ontwikkelen werden de externe kosten becijferd voor alle betrokken werelddelen en regio’s en voor alle modaliteiten. Het uitgangspunt was de bestaande externe kostenberekeningen op Europees en Vlaams niveau, die vervolgens geconverteerd werden naar de andere werelddelen, bijvoorbeeld door rekening te houden met de verschillen in gemiddeld BBP.
Het instrument zelf bestaat uit twee belangrijke pijlers, namelijk de ritdefinitie (1) en emissies en kosten (2):
Voor de ontwikkeling van dit instrument namen we drie verschillende types van externe kosten onder de loep: geluid, luchtvervuiling en klimaatverandering. Vervolgens bepaalden we welke transportmodi werden opgenomen. Het gaat hier om vrachtwagens, trein, binnenvaart, maritiem transport en luchtvaart.
De berekeningen van deze calculator zijn van toepassing op zeven grote wereldregio’s: de Europese Unie, het Midden-Oosten en Noord-Afrika, de Sub-Sahara, Zuid-Azië, Oost-Azië en de Stille Oceaan, Latijns-Amerika en de Caraïben en Noord-Amerika. Voor sommige externe kosten hielden we ook rekening met het type regio. Dit heeft meestal te maken met de bevolkingsdichtheid van die regio. We onderscheiden grootstedelijk, gewoon stedelijk, voorstedelijk en landelijk gebied en snelwegen. Het is bijvoorbeeld zo dat in de grootstad meer mensen last zullen hebben van het lawaai van een vrachtwagen of trein dan op het platteland.
Om dit instrument te ontwikkelen werden de externe kosten becijferd voor alle betrokken werelddelen en regio’s en voor alle modaliteiten. Het uitgangspunt was de bestaande externe kostenberekeningen op Europees en Vlaams niveau, die vervolgens geconverteerd werden naar de andere werelddelen, bijvoorbeeld door rekening te houden met de verschillen in gemiddeld BBP.
Het instrument zelf bestaat uit twee belangrijke pijlers, namelijk de ritdefinitie (1) en emissies en kosten (2):
- Ritdefinitie omvat de gebruikte vervoerswijze, de wereldregio, het type gebied en de tonnage.
- Emissies en kosten is de berekening van het volume (in kg) van de emissies per etappe.