Herziening van de richtlijnen voor technische controle
22029
Van 2022 tot 2023
In opdracht van DG MOVE evalueerde TML de effectiviteit van EU-regels voor technische voertuigcontroles, met oog op veiligheid en milieubescherming. We analyseerden factoren die de keuring en inspectie beïnvloeden en adviseerden over updates die rekening houden met nieuwe technologieën en verschillen in uitvoering tussen lidstaten.
In 2014 heeft de Europese Unie drie nieuwe regels aangenomen om de veiligheid op Europese wegen te verbeteren. Deze regels gingen van kracht in mei 2018. Een belangrijke regel is Richtlijn 2014/45/EG, over regelmatige technische controles van voertuigen. Dit geldt voor alle personenauto’s van categorie M, vrachtwagens van categorie N, aanhangwagens van meer dan 3,5 ton en trekkers voor gebruik op de weg. De regels werden ingevoerd om zowel de veiligheid op de weg als de bescherming van het milieu te verbeteren.
In het kader van een herziening van dit richtlijnenpakket, vroeg DG MOVE om een studie met twee hoofddoelen. Ten eerste wilde men nagaan of de regels goed zijn toegepast en of ze effect hebben gehad. Ten tweede wilde men bepalen of de regels moeten worden aangepast op basis van wat we weten over hun effectiviteit, nieuwe ontwikkelingen in voertuigtechnologieën en veranderingen sinds 2014 in voertuignormen en -aandrijflijnen.
In dit project richtte TML haar expertise op het eerste doel: de evaluatie. Samen met ons team keken we naar de belangrijkste factoren die de effectiviteit van de periodieke technische keuring en wegkantinspectie verminderen en naar de beperkingen van de voertuigdocumentatie voor deze keuring. We identificeerden drie belangrijke punten:
In 2014 heeft de Europese Unie drie nieuwe regels aangenomen om de veiligheid op Europese wegen te verbeteren. Deze regels gingen van kracht in mei 2018. Een belangrijke regel is Richtlijn 2014/45/EG, over regelmatige technische controles van voertuigen. Dit geldt voor alle personenauto’s van categorie M, vrachtwagens van categorie N, aanhangwagens van meer dan 3,5 ton en trekkers voor gebruik op de weg. De regels werden ingevoerd om zowel de veiligheid op de weg als de bescherming van het milieu te verbeteren.
In het kader van een herziening van dit richtlijnenpakket, vroeg DG MOVE om een studie met twee hoofddoelen. Ten eerste wilde men nagaan of de regels goed zijn toegepast en of ze effect hebben gehad. Ten tweede wilde men bepalen of de regels moeten worden aangepast op basis van wat we weten over hun effectiviteit, nieuwe ontwikkelingen in voertuigtechnologieën en veranderingen sinds 2014 in voertuignormen en -aandrijflijnen.
In dit project richtte TML haar expertise op het eerste doel: de evaluatie. Samen met ons team keken we naar de belangrijkste factoren die de effectiviteit van de periodieke technische keuring en wegkantinspectie verminderen en naar de beperkingen van de voertuigdocumentatie voor deze keuring. We identificeerden drie belangrijke punten:
- Het waarborgen van een up-to-date controle van de veiligheids- en milieuprestaties door te kijken naar huidige en toekomstige technologieën die mogelijks niet worden meegenomen in de huidige regels.
- Het verbeteren van de effectiviteit door de juiste instrumenten te bieden voor wetgeving en handhaving, en door nationale inspectie-instanties te testen.
- Het zorgen voor geschikte implementaties in verschillende landen door inzicht te krijgen in de variatie van technische inspecties en weginspecties tussen de lidstaten.