Kanaal Bossuit-Kortrijk
16020
Van 2016 tot 2018
In het kader van het Seine-Scheldeproject overweegt de Vlaamse Waterweg de opwaardering van het kanaal Bossuit-Kortrijk, met als doel de bevaarbaarheid te verbeteren. TML voerde de trafiekprognose uit, inclusief de bevraging van bedrijven en de kostenmodellering.
Als onderdeel van het Seine-Scheldeproject overweegt de Vlaamse Waterweg een opwaardering van het kanaal Bossuit-Kortrijk, dat de Leie met de Schelde verbindt in het zuiden van West-Vlaanderen maar ter hoogte van de stad Kortrijk zeer beperkt bevaarbaar is. In het kader van dat onderzoek stelde TML een trafiekprognose op voor een opgewaardeerd kanaal.
Gebaseerd op de verwachte ontwikkelingen met betrekking tot bedrijfsactiviteiten (zowel bestaande als nieuwe bedrijven), is de prognose dat de trafiek op het KBK zal toenemen van ongeveer 1.500 bewegingen per jaar tot bijna 5.000 in 2040 en 6.500 in 2070, doordat vanaf de kant van de Leie (Kortrijk) een nieuwe, kortere verbinding gemaakt kan worden met de bedrijven langs het kanaal.
Door middel van een bevraging, een algemene prognose rond vrachtgroei en vlootevolutie en een specifieke kostenmodellering met het NODUS-model is geschat hoeveel ton vervoerd zou worden over het kanaal in de toekomst (2040/2070) en hoeveel schepen hiervoor nodig zouden zijn. Daarbij zijn ook varianten gemodelleerd waarbij andere scheepsconfiguraties (grotere schepen) ingezet zouden kunnen worden mits aanpassingen aan de vaarweg.
TML voerde de hele trafiekprognose uit, inclusief de bevraging van bedrijven en de kostenmodellering.
De resultaten van de trafiekprognose werden door de opdrachtgever meegenomen als onderdeel van het Seine-Schelde ontwikkelingstraject.
Als onderdeel van het Seine-Scheldeproject overweegt de Vlaamse Waterweg een opwaardering van het kanaal Bossuit-Kortrijk, dat de Leie met de Schelde verbindt in het zuiden van West-Vlaanderen maar ter hoogte van de stad Kortrijk zeer beperkt bevaarbaar is. In het kader van dat onderzoek stelde TML een trafiekprognose op voor een opgewaardeerd kanaal.
Gebaseerd op de verwachte ontwikkelingen met betrekking tot bedrijfsactiviteiten (zowel bestaande als nieuwe bedrijven), is de prognose dat de trafiek op het KBK zal toenemen van ongeveer 1.500 bewegingen per jaar tot bijna 5.000 in 2040 en 6.500 in 2070, doordat vanaf de kant van de Leie (Kortrijk) een nieuwe, kortere verbinding gemaakt kan worden met de bedrijven langs het kanaal.
Door middel van een bevraging, een algemene prognose rond vrachtgroei en vlootevolutie en een specifieke kostenmodellering met het NODUS-model is geschat hoeveel ton vervoerd zou worden over het kanaal in de toekomst (2040/2070) en hoeveel schepen hiervoor nodig zouden zijn. Daarbij zijn ook varianten gemodelleerd waarbij andere scheepsconfiguraties (grotere schepen) ingezet zouden kunnen worden mits aanpassingen aan de vaarweg.
TML voerde de hele trafiekprognose uit, inclusief de bevraging van bedrijven en de kostenmodellering.
De resultaten van de trafiekprognose werden door de opdrachtgever meegenomen als onderdeel van het Seine-Schelde ontwikkelingstraject.