Leefbuurt Ottenburg
22035
Van 2022 tot 2023
Ottenburg wil de dorpskern veiliger en autoluw maken met een masterplan dat voetgangers en fietsers centraal stelt. TML leverde advies over mobiliteitsvraagstukken en werkte mee aan een duurzame mobiliteitsvisie, met oog voor de verbinding met bovenlokale verkeersstructuren.
Ottenburg, een deelgemeente van Huldenberg, is een landelijk kerkdorp tussen Leuven, Brussel en Waver. Het is een groene, rustige plek om te wonen, fietsen en wandelen. Alle voorzieningen bevinden zich er op wandel- of fietsafstand, maar de dorpskern wordt doorsneden door de Leuvensebaan, een gemeenteweg die veel bovenlokaal verkeer aantrekt. De verkeersdrukte en het gebrek aan oversteekplaatsen zorgen voor een onveilige situatie.
In deze studie bracht men de troeven van de dorpskern samen in een coherent en uitvoerbaar masterplan, met als doel een autoluwe publieke ruimte op maat van de voetgangers en fietsers te creëren. Hiervoor dienden onder meer het snelheidsregime, de parkeerstrategie en de circulatie onder de loep genomen te worden. De ruimtelijke ontwikkelingsvisie werd daarna in nauw overleg met de bewoners uitgewerkt.
In een eerste verkennende fase analyseerde men het projectgebied Ottenburg en bracht men de troeven en mobiliteitsvraagstukken van de dorpskern in kaart. Vervolgens bestudeerde men verschillende concepten, die dan verder worden uitgewerkt. De programmering, de globale ruimtelijke structuur, de mobiliteitsvraagstukken en de groen-blauwe potenties legde men samen in de weegschaal, waarna een prototype werd opgemaakt. Dit werkte men nadien verder uit tot een definitief ontwerp. Daarna zette men al het materiaal om naar een werkinstrument voor het beleid. Bij dit alles deed TML voorstellen en verleenden we advies om de mobiliteitsvraagstukken in dit masterplan aan te pakken. Hierbij vertrokken we vanuit een eigentijdse, duurzame mobiliteitsvisie, rekening houdend met de bovenlokale mobiliteitsstructuren.
Ottenburg, een deelgemeente van Huldenberg, is een landelijk kerkdorp tussen Leuven, Brussel en Waver. Het is een groene, rustige plek om te wonen, fietsen en wandelen. Alle voorzieningen bevinden zich er op wandel- of fietsafstand, maar de dorpskern wordt doorsneden door de Leuvensebaan, een gemeenteweg die veel bovenlokaal verkeer aantrekt. De verkeersdrukte en het gebrek aan oversteekplaatsen zorgen voor een onveilige situatie.
In deze studie bracht men de troeven van de dorpskern samen in een coherent en uitvoerbaar masterplan, met als doel een autoluwe publieke ruimte op maat van de voetgangers en fietsers te creëren. Hiervoor dienden onder meer het snelheidsregime, de parkeerstrategie en de circulatie onder de loep genomen te worden. De ruimtelijke ontwikkelingsvisie werd daarna in nauw overleg met de bewoners uitgewerkt.
In een eerste verkennende fase analyseerde men het projectgebied Ottenburg en bracht men de troeven en mobiliteitsvraagstukken van de dorpskern in kaart. Vervolgens bestudeerde men verschillende concepten, die dan verder worden uitgewerkt. De programmering, de globale ruimtelijke structuur, de mobiliteitsvraagstukken en de groen-blauwe potenties legde men samen in de weegschaal, waarna een prototype werd opgemaakt. Dit werkte men nadien verder uit tot een definitief ontwerp. Daarna zette men al het materiaal om naar een werkinstrument voor het beleid. Bij dit alles deed TML voorstellen en verleenden we advies om de mobiliteitsvraagstukken in dit masterplan aan te pakken. Hierbij vertrokken we vanuit een eigentijdse, duurzame mobiliteitsvisie, rekening houdend met de bovenlokale mobiliteitsstructuren.