MER R0 Oost
21009
Van 2021 tot 2024
Dit project betreft een milieueffectenrapport voor de herinrichting van vier knooppunten op de R0 en de E411, waarbij de cumulatieve en lokale effecten van verschillende voorgestelde alternatieven worden onderzocht. TML is verantwoordelijk voor de milieueffectrapportage en de uitvoering van microsimulaties.
Dit project is een milieueffectenrapport, discipline mobiliteit, van de herinrichting van de vier grote knooppunten op het oostelijk deel van de R0 en op de E411: het Vierarmenkruispunt, het Leonardkruispunt, de op- en afrit Jezus-Eik en het complex Groenendaal.
In dit project onderzoeken we in de eerste plaats of er cumulatieve effecten zijn van de herinrichting van de vier knooppunten. Dat doen we voor de verschillende voorgestelde alternatieven. Vervolgens bestuderen we de lokale effecten van de voorgestelde alternatieven voor de vier knooppunten afzonderlijk. Tot slot bestuderen we de effecten van een gekozen alternatief per knooppunt nog op microschaal.
Het resultaat is tweevoudig:
We bundelen de verschillende voorgestelde alternatieven per knooppunt in scenario’s. Vervolgens kiezen we specifieke indicatoren om de effecten te beoordelen en zo de scenario’s tegen elkaar af te wegen. Sommige indicatoren worden kwalitatief beoordeeld, andere op basis van resultaten van het macroscopische verkeersmodel, uitgevoerd door Mint. We bundelen deze analyse in een plan-MER (verwacht in september 2021) die op basis van de gekozen indicatoren de verschillende scenario’s ten opzichte van elkaar beoordeelt.
Vervolgens beoordelen we de effecten van een gekozen tracé van de vier knooppunten op basis van microsimulaties die we uitvoeren met Vissimsoftware. Dit deel zal worden uitgevoerd in 2022.
TML is verantwoordelijk voor de milieueffectrapportage, discipline mobiliteit, en voor de uitvoering van de microsimulaties. Daartoe zetten we onze gecertifieerde MER-deskundigen in en onze specifieke ervaring inzake microsimulaties.
Dit project is een milieueffectenrapport, discipline mobiliteit, van de herinrichting van de vier grote knooppunten op het oostelijk deel van de R0 en op de E411: het Vierarmenkruispunt, het Leonardkruispunt, de op- en afrit Jezus-Eik en het complex Groenendaal.
In dit project onderzoeken we in de eerste plaats of er cumulatieve effecten zijn van de herinrichting van de vier knooppunten. Dat doen we voor de verschillende voorgestelde alternatieven. Vervolgens bestuderen we de lokale effecten van de voorgestelde alternatieven voor de vier knooppunten afzonderlijk. Tot slot bestuderen we de effecten van een gekozen alternatief per knooppunt nog op microschaal.
Het resultaat is tweevoudig:
- Een goedgekeurd plan-milieueffectrapport (MER) dat zowel de cumulatieve effecten als de lokale effecten van de verschillende voorgestelde alternatieven van de vier knooppunten tegenover elkaar afweegt en hiervoor milderende maatregelen voorstelt.
- Een goedgekeurd project-MER van een gekozen tracé van de vier knooppunten (dus een combinatie van het gekozen alternatief per knooppunt).
We bundelen de verschillende voorgestelde alternatieven per knooppunt in scenario’s. Vervolgens kiezen we specifieke indicatoren om de effecten te beoordelen en zo de scenario’s tegen elkaar af te wegen. Sommige indicatoren worden kwalitatief beoordeeld, andere op basis van resultaten van het macroscopische verkeersmodel, uitgevoerd door Mint. We bundelen deze analyse in een plan-MER (verwacht in september 2021) die op basis van de gekozen indicatoren de verschillende scenario’s ten opzichte van elkaar beoordeelt.
Vervolgens beoordelen we de effecten van een gekozen tracé van de vier knooppunten op basis van microsimulaties die we uitvoeren met Vissimsoftware. Dit deel zal worden uitgevoerd in 2022.
TML is verantwoordelijk voor de milieueffectrapportage, discipline mobiliteit, en voor de uitvoering van de microsimulaties. Daartoe zetten we onze gecertifieerde MER-deskundigen in en onze specifieke ervaring inzake microsimulaties.