Overzicht ITS-markt in België (2010)
10.51
Van 2010 tot 2011
TML voerde een marktonderzoek uit om kansen voor Nederlandse bedrijven op de Belgische mobiliteitsmarkt in kaart te brengen. Het team analyseerde de markt vanuit verschillende perspectieven en gaf aanbevelingen om samenwerkingen met Belgische partners aan te gaan en actief contacten te leggen.
Op vraag van het Nederlands Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie voerde Transport & Mobility Leuven een marktonderzoek uit, met NL EVD International als de hoofdopdrachtgever. TML werd gekozen omwille van haar expertise, ervaring, kennis en netwerk in België. Bedoeling van het marktonderzoek was om perspectieven en aangrijpingspunten te bieden aan Nederlandse bedrijven die op middellange en lange termijn zaken willen doen op de Belgische mobiliteitsmarkt/-projecten.
In het marktonderzoek kwamen verschillende invalshoeken omtrent mobiliteit en ICT aan bod, bekeken vanuit het standpunt van overheden, grote steden, openbare vervoersaanbieders en privébedrijven. Dit gebeurde aan de hand van een reeks gerichte interviews met deze marktspelers.
De conclusies en aanbevelingen zijn dat Nederlandse bedrijven best via een Belgische partner gaan, eventueel in een samenwerkingsverband. Het is ook een must de gepubliceerde Belgische en Europese aanbestedingen op te volgen. Daarnaast dienen zij zelf proactief de markt te verkennen en contacten te leggen. Tot slot lijsten we een belangrijke reeks thema’s op waar Nederlandse bedrijven een meerwaarde voor België kunnen genereren.
Op vraag van het Nederlands Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie voerde Transport & Mobility Leuven een marktonderzoek uit, met NL EVD International als de hoofdopdrachtgever. TML werd gekozen omwille van haar expertise, ervaring, kennis en netwerk in België. Bedoeling van het marktonderzoek was om perspectieven en aangrijpingspunten te bieden aan Nederlandse bedrijven die op middellange en lange termijn zaken willen doen op de Belgische mobiliteitsmarkt/-projecten.
In het marktonderzoek kwamen verschillende invalshoeken omtrent mobiliteit en ICT aan bod, bekeken vanuit het standpunt van overheden, grote steden, openbare vervoersaanbieders en privébedrijven. Dit gebeurde aan de hand van een reeks gerichte interviews met deze marktspelers.
De conclusies en aanbevelingen zijn dat Nederlandse bedrijven best via een Belgische partner gaan, eventueel in een samenwerkingsverband. Het is ook een must de gepubliceerde Belgische en Europese aanbestedingen op te volgen. Daarnaast dienen zij zelf proactief de markt te verkennen en contacten te leggen. Tot slot lijsten we een belangrijke reeks thema’s op waar Nederlandse bedrijven een meerwaarde voor België kunnen genereren.