De impact van gemotoriseerde tweewielers
21088
Van 2021 tot 2022
TML heeft als pionier in België de maatschappelijke en economische impact van gemotoriseerde tweewielers (PTW's) onderzocht, waarbij verschillende scenario's voor de verschuiving van personenwagens naar PTW's in kaart zijn gebracht. Voor deze analyse voerde TML een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit, waarbij zowel microscopische modellering met Vissim als macroscopische modellering met het TREMOVE-model werden toegepast om effecten op verkeersdrukte en transportvraag te berekenen.
Gemotoriseerde tweewielers (powered two-wheelers, afgekort PTW) zoals elektrische fietsen, brommers en motorfietsen nemen minder plaats in, zijn economisch interessanter en stoten minder broeikasgassen uit dan personenwagens. Een verschuiving van personenwagens naar tweewielers als vervoerswijze kan voor meer duurzaamheid en een hogere levenskwaliteit zorgen, vooral in een stedelijke omgeving. Dit positief effect wordt des te sterker indien mensen vooral voor elektrische tweewielers zouden kiezen. Er bestaan tot op heden echter geen alomvattende studies over de maatschappelijke en economische impact van PTW’s. Als gevolg hiervan worden deze weggebruikers vaak over het hoofd gezien bij de opmaak van mobiliteitsplannen.
Met dit project was TML een pionier in België en leverden we een referentie aan voor de analyse van de impact van PTW’s op de maatschappij. Hiervoor keken we naar verschillende scenario’s voor de verschuiving van personenwagens naar PTW’s als vervoerswijze in België. We gebruikten een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) om de impact van deze scenario’s op het milieu, de economische kosten, de files en de verkeersveiligheid te berekenen. Onze studie baseerde zich op een representatieve selectie van L-categorie voertuigen (PTW’s) en hun huidig aandeel in het Belgisch wegverkeer. Dit liet ons toe om verschillende toekomstscenario’s op te stellen voor PTW’s.
In dit project combineerden we de voordelen van zowel microscopische als macroscopische modellering. In het ene geval gebruikten we de Vissimsoftware om het effect van een verschuiving van personenwagens naar PTW’s op filevorming in te schatten. In het andere geval gebruikten we ons macro-economisch model TREMOVE om de impact van deze verschuiving op de transportvraag in België in te schatten.
Gemotoriseerde tweewielers (powered two-wheelers, afgekort PTW) zoals elektrische fietsen, brommers en motorfietsen nemen minder plaats in, zijn economisch interessanter en stoten minder broeikasgassen uit dan personenwagens. Een verschuiving van personenwagens naar tweewielers als vervoerswijze kan voor meer duurzaamheid en een hogere levenskwaliteit zorgen, vooral in een stedelijke omgeving. Dit positief effect wordt des te sterker indien mensen vooral voor elektrische tweewielers zouden kiezen. Er bestaan tot op heden echter geen alomvattende studies over de maatschappelijke en economische impact van PTW’s. Als gevolg hiervan worden deze weggebruikers vaak over het hoofd gezien bij de opmaak van mobiliteitsplannen.
Met dit project was TML een pionier in België en leverden we een referentie aan voor de analyse van de impact van PTW’s op de maatschappij. Hiervoor keken we naar verschillende scenario’s voor de verschuiving van personenwagens naar PTW’s als vervoerswijze in België. We gebruikten een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) om de impact van deze scenario’s op het milieu, de economische kosten, de files en de verkeersveiligheid te berekenen. Onze studie baseerde zich op een representatieve selectie van L-categorie voertuigen (PTW’s) en hun huidig aandeel in het Belgisch wegverkeer. Dit liet ons toe om verschillende toekomstscenario’s op te stellen voor PTW’s.
In dit project combineerden we de voordelen van zowel microscopische als macroscopische modellering. In het ene geval gebruikten we de Vissimsoftware om het effect van een verschuiving van personenwagens naar PTW’s op filevorming in te schatten. In het andere geval gebruikten we ons macro-economisch model TREMOVE om de impact van deze verschuiving op de transportvraag in België in te schatten.