Premtech

01.16 / 01.17 / 01.18
Van 2002 tot 2005
TML werkte aan drie projecten binnen het PREMTECH II-netwerk, gericht op het ontwikkelen van nieuwe, efficiënte autotechnologieën, waaronder brandstofefficiënte dieselwagens en hybride motoren. Met behulp van het TREMOVE-model werd het marktpotentieel van deze technologieën ingeschat en hun impact op de Europese luchtkwaliteit geëvalueerd.


TML werkte mee aan drie projecten binnen het thematisch netwerk van PREMTECH II. In deze projecten werden nieuwe, propere en efficiënte prototypes van autotechnologieën ontwikkeld. Specifiek betrof het brandstofefficiënte dieselwagens, nieuwe parallelle hybride technologieën en hogedruk turbobenzinemotoren. TML en de KU Leuven steunden de autoconstructeurs met behulp van
TREMOVE-modelberekeningen. Het TREMOVE-model werd toegepast om het marktpotentieel van de nieuwe technologieën in te schatten en om hun mogelijke impact op de Europese luchtkwaliteit te evalueren.

In D-ULEV wordt een nieuwe dieselmotor ontwikkeld voor auto's van Fiat en DaimlerChrysler. In SUVA wordt een hybride motor ontwikkeld voor DaimlerChrysler, Fiat en Volkswagen. GET-CO2 is een project waarin Renault en Volkswagen een benzinemotor ontwikkelen met high pressure turbocharging.

Periode

Van 2002 tot 2005

Opdrachtgever

European Commissie (DG RESEARCH) / Autoconstructeurs Fiat, Daimler-Chrysler, Volkswagen (samen met Forschungsgesellschaft Kraftfarhwesen Aachen)

Partners

/

Ons team

Griet De Ceuster, Bart Van Herbruggen, Stijn Tastenhoye
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign