Sluipverkeer in de Demervallei en de Druivenstreek
24051
2024
Gemeentegrensoverschrijdende maatregelen zijn noodzakelijk om sluipverkeer in de Demervallei en de Druivenstreek te voorkomen. TML bracht de problematiek in kaart en legde de basis voor verdere stappen, zoals een toekomstvisie en een maatregelenpakket.
Sluipverkeer is al jaren een hardnekkig probleem in de Vervoerregio Leuven, met woonstraten in de Demervallei en de Druivenstreek als zwaartepunten. Dit verkeer zorgt niet alleen voor hinder, maar ook voor onveiligheid. Omdat het probleem de gemeentegrenzen overstijgt, volstaan lokale oplossingen niet; die zouden de overlast enkel verschuiven naar naburige gemeenten. Hoewel er al heel wat ideeën en inspanningen zijn geweest, blijft een definitieve aanpak uit.
Met dit rapport zette TML een belangrijke eerste stap: we brachten de problematiek in kaart en creëerden een stevige basis voor verdere actie. De volgende fasen, zoals het opstellen van een heldere toekomstvisie en een concreet maatregelenpakket, liggen nog in het verschiet.
De studie focuste op vier kernvragen:
Sluipverkeer is al jaren een hardnekkig probleem in de Vervoerregio Leuven, met woonstraten in de Demervallei en de Druivenstreek als zwaartepunten. Dit verkeer zorgt niet alleen voor hinder, maar ook voor onveiligheid. Omdat het probleem de gemeentegrenzen overstijgt, volstaan lokale oplossingen niet; die zouden de overlast enkel verschuiven naar naburige gemeenten. Hoewel er al heel wat ideeën en inspanningen zijn geweest, blijft een definitieve aanpak uit.
Met dit rapport zette TML een belangrijke eerste stap: we brachten de problematiek in kaart en creëerden een stevige basis voor verdere actie. De volgende fasen, zoals het opstellen van een heldere toekomstvisie en een concreet maatregelenpakket, liggen nog in het verschiet.
De studie focuste op vier kernvragen:
- Hoe goed is het gebied bereikbaar met verschillende vervoersmiddelen?
- Hoe veilig is het verkeer?
- Hoe leefbaar zijn de straten rond scholen en woningen?
- Hoe efficiënt werkt het verkeerssysteem?
Binnen de Demervallei onderzochten we grote delen van Keerbergen, Rotselaar, Tremelo, Begijnendijk, Bonheiden en Haacht, en kleinere delen van Boortmeerbeek, Aarschot, Herent, Leuven, Putte, Heist-op-den-Berg en Mechelen. Voor de Druivenstreek keken we naar Bertem, Huldenberg, Hoeilaart, Overijse, Oud-Heverlee en Tervuren. Aan Waalse zijde konden ook Graven (Grez-Doiceau), Beauvechain, Terhulpen en Waver betrokken worden.