Update effectstudie elektrische voertuigen
21114
2022
Dit project evalueerde de impact van het opladen van het toenemende aantal elektrische voertuigen op het Belgische elektriciteitsnet, in het licht van Europese en nationale beleidsmaatregelen die de verkoop van nieuwe verbrandingsmotoren kunnen beperken. TML was verantwoordelijk voor het ontwikkelen van EV-opnamescenario's tot 2050 en de ruimtelijke verdeling van EV's op sectorniveau.
Dit project evalueerde de impact op het elektriciteitsnet van het opladen van het toenemend aantal elektrische voertuigen (EV’s) in het Belgische wagen- en bestelwagenpark. De Europese wetgeving (bv. het Fit for 55-beleidspakket met een mogelijk verbod op de verkoop van nieuwe verbrandingsmotoren) en het nationaal en regionaal beleid (bv. geactualiseerde fiscale regimes ten voordele van zero-emissie bedrijfswagens) wijzen in feite op een sterke toename van de verkoop van elektrische voertuigen.
In het project Synergrid gingen we op zoek naar een duurzame en kwantitatieve visie op de toekomstige netimpact van elektrische mobiliteit, met als doel een gecoördineerd antwoord te kunnen verzekeren. Het toenemend aantal elektrische voertuigen en hun oplaadpatronen, met name thuis, openbaar, op de werkplek maar ook snel/ultrasnel opladen, zullen het type en de omvang van de oplaadinfrastructuur, de timing van de bijbehorende investeringen en de bedrijfsmodellen erachter beïnvloeden.
Het resultaat van dit project is een update van het eerdere werk dat Baringa en TML uitvoerden over de effecten van elektrische mobiliteit op het elektriciteitsnetwerk in België. Met deze update worden nieuwe en meer ambitieuze scenario’s overwogen voor de opname van elektrische voertuigen voor personenvervoer (personenwagens) en goederenvervoer (bestelwagens), evenals een toename van de vermogens van laders en een grotere vraag naar snelladen.
Om de impact van elektrische mobiliteit op het elektriciteitsnet in te schatten, moeten we een beeld krijgen van de ruimtelijke spreiding van het gebruik van elektrische voertuigen. Daartoe koppelden we het TML-vlootevolutiemodel aan een model dat nieuwe EV's toekent op sectorniveau met een grootteorde van zo’n 500 personen. Dit laatste model ontwikkelden we in de vorige EV-impactstudie en houdt rekening met het aantal personenwagens, de bevolkingsdichtheid en de welvaart. We beschouwden EV-opnamescenario's tot het jaar 2050. Baringa gebruikt deze resultaten als input voor zijn EV-netwerkimpactmodel.
TML was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de EV-opnamescenario's tot 2050 en de bijbehorende ruimtelijke verdeling van EV's op sectorniveau.
Dit project evalueerde de impact op het elektriciteitsnet van het opladen van het toenemend aantal elektrische voertuigen (EV’s) in het Belgische wagen- en bestelwagenpark. De Europese wetgeving (bv. het Fit for 55-beleidspakket met een mogelijk verbod op de verkoop van nieuwe verbrandingsmotoren) en het nationaal en regionaal beleid (bv. geactualiseerde fiscale regimes ten voordele van zero-emissie bedrijfswagens) wijzen in feite op een sterke toename van de verkoop van elektrische voertuigen.
In het project Synergrid gingen we op zoek naar een duurzame en kwantitatieve visie op de toekomstige netimpact van elektrische mobiliteit, met als doel een gecoördineerd antwoord te kunnen verzekeren. Het toenemend aantal elektrische voertuigen en hun oplaadpatronen, met name thuis, openbaar, op de werkplek maar ook snel/ultrasnel opladen, zullen het type en de omvang van de oplaadinfrastructuur, de timing van de bijbehorende investeringen en de bedrijfsmodellen erachter beïnvloeden.
Het resultaat van dit project is een update van het eerdere werk dat Baringa en TML uitvoerden over de effecten van elektrische mobiliteit op het elektriciteitsnetwerk in België. Met deze update worden nieuwe en meer ambitieuze scenario’s overwogen voor de opname van elektrische voertuigen voor personenvervoer (personenwagens) en goederenvervoer (bestelwagens), evenals een toename van de vermogens van laders en een grotere vraag naar snelladen.
Om de impact van elektrische mobiliteit op het elektriciteitsnet in te schatten, moeten we een beeld krijgen van de ruimtelijke spreiding van het gebruik van elektrische voertuigen. Daartoe koppelden we het TML-vlootevolutiemodel aan een model dat nieuwe EV's toekent op sectorniveau met een grootteorde van zo’n 500 personen. Dit laatste model ontwikkelden we in de vorige EV-impactstudie en houdt rekening met het aantal personenwagens, de bevolkingsdichtheid en de welvaart. We beschouwden EV-opnamescenario's tot het jaar 2050. Baringa gebruikt deze resultaten als input voor zijn EV-netwerkimpactmodel.
TML was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de EV-opnamescenario's tot 2050 en de bijbehorende ruimtelijke verdeling van EV's op sectorniveau.