Verkeerslichtenonderzoek Tremelobaan
24019
2024
TML onderzocht de mogelijkheid om verkeerslichten te plaatsen bij het kruispunt van de Hazen- en Fazantendreef met de Tremelobaan te Keerbergen om de oversteek voor fietsers veiliger te maken. Het voorgestelde ontwerp zorgt ervoor dat fietsers met een drukknop groen licht kunnen aanvragen, wat de veiligheid aanzienlijk verbetert.
Tijdens schoolperiodes gebruiken veel scholieren de Hazen- en Fazantendreef. Bij het kruispunt met de Tremelobaan is er echter geen veilige oversteekplaats voor fietsers. Voor en na schooltijden regelt de politie vaak het verkeer, maar dit is niet altijd mogelijk. Daarom onderzocht TML de mogelijkheid om verkeerslichten te plaatsen om de oversteek veiliger te maken.
Omdat de Hazen- en Fazantendreef smal zijn, wilden we geen extra gemotoriseerd verkeer aantrekken op deze fietsroute. Het was dus belangrijk dat een verbeterde oversteek voor fietsers niet ook leidde tot een betere oversteek voor auto's, wat verkeer uit omliggende straten zou kunnen aantrekken. Dit hebben we meegenomen in het ontwerp van de verkeerslichten.
We onderzochten het fiets- en openbaarvervoersnetwerk, de snelheden en de verkeerscijfers. Met deze informatie ontwikkelden we een ontwerp voor de verkeerslichten, waarbij we keken naar de balans tussen veiligheid en wachttijden in verschillende richtingen. In dit ontwerp wordt het verkeer op de Tremelobaan tegengehouden wanneer fietsers met een drukknop een aanvraag doen voor groen. Zo verbetert de veiligheid aanzienlijk.
Tijdens schoolperiodes gebruiken veel scholieren de Hazen- en Fazantendreef. Bij het kruispunt met de Tremelobaan is er echter geen veilige oversteekplaats voor fietsers. Voor en na schooltijden regelt de politie vaak het verkeer, maar dit is niet altijd mogelijk. Daarom onderzocht TML de mogelijkheid om verkeerslichten te plaatsen om de oversteek veiliger te maken.
Omdat de Hazen- en Fazantendreef smal zijn, wilden we geen extra gemotoriseerd verkeer aantrekken op deze fietsroute. Het was dus belangrijk dat een verbeterde oversteek voor fietsers niet ook leidde tot een betere oversteek voor auto's, wat verkeer uit omliggende straten zou kunnen aantrekken. Dit hebben we meegenomen in het ontwerp van de verkeerslichten.
We onderzochten het fiets- en openbaarvervoersnetwerk, de snelheden en de verkeerscijfers. Met deze informatie ontwikkelden we een ontwerp voor de verkeerslichten, waarbij we keken naar de balans tussen veiligheid en wachttijden in verschillende richtingen. In dit ontwerp wordt het verkeer op de Tremelobaan tegengehouden wanneer fietsers met een drukknop een aanvraag doen voor groen. Zo verbetert de veiligheid aanzienlijk.