Analyse van de Vlaamse multimodale knooppunten
20067
2021
TML identificeerde, samen met TRI-VIZOR, de belangrijkste Vlaamse hinterlandknooppunten voor goederenvervoer door middel van stakeholderconsultaties en detailanalyses van knelpunten. De studie leidde tot zes types maatregelen waarmee de Vlaamse overheid oplossingen kan implementeren.
Voor de verdere ontwikkeling van de Vlaamse hinterlandknooppunten voor het goederenvervoer identificeerden we in meerdere rondes van stakeholderconsultaties de belangrijkste knooppunten. Op basis van hun geografische ligging, hun operationeel profiel en de modaliteiten die ze verwerken, selecteerden we zes knooppunten en voerden we een detailanalyse uit naar de specifieke knelpunten die ze ervaren. Voor elk knooppunt stelden we mogelijke oplossingen voor, waarbij we een synthese maakten met beleidsadvies rond de rol die de Vlaamse overheid kan spelen in deze oplossingen.
We konden de oplossingen voor de belangrijkste knelpunten groeperen in zes grote types maatregelen:
TML en TRI-VIZOR werkte in een gelijkwaardig partnerschap samen, op basis van onze typische achtergrond in kwantitatieve methodes en transporteconomische analyses. Elk geselecteerd knooppunt werd persoonlijk bezocht en uitgebreid besproken met de exploitant.
We leverden de studie begin juli 2021 op. De opdrachtgever kan hiermee concrete voorstellen doen aan de betrokken minister om zo tot een praktisch werkplan te komen.
Voor de verdere ontwikkeling van de Vlaamse hinterlandknooppunten voor het goederenvervoer identificeerden we in meerdere rondes van stakeholderconsultaties de belangrijkste knooppunten. Op basis van hun geografische ligging, hun operationeel profiel en de modaliteiten die ze verwerken, selecteerden we zes knooppunten en voerden we een detailanalyse uit naar de specifieke knelpunten die ze ervaren. Voor elk knooppunt stelden we mogelijke oplossingen voor, waarbij we een synthese maakten met beleidsadvies rond de rol die de Vlaamse overheid kan spelen in deze oplossingen.
We konden de oplossingen voor de belangrijkste knelpunten groeperen in zes grote types maatregelen:
- Corridors: De overheid ondersteunt de corridorwerking; multimodale diensten op de corridors verbinden de knooppunten.
- Clustering: De overheid ondersteunt de clusterwerking tussen knooppunten. Via een hub and spoke-systeem kunnen hoogfrequente diensten opgezet worden tussen hub en haven. Er ontstaat een hiërarchie tussen knooppunten.
- Multidisciplinariteit: De overheid stimuleert de combinatie en integratie van verschillende logistieke diensten in multimodale knooppunten.
- Open toegang: De overheid faciliteert de open toegang van knooppunten zowel voor de toegankelijkheid van de fysieke goederenstromen als voor de uitwisseling van data.
- Co-modaliteit: De overheid stimuleert de afstemming en samenwerking tussen de verschillende transportmodaliteiten door integratie- en keteninitiatieven.
- Innovatie: De overheid ondersteunt trajecten of projecten rond innovatieve technologieën, dataconnectiviteit en nieuwe processen en concepten.
TML en TRI-VIZOR werkte in een gelijkwaardig partnerschap samen, op basis van onze typische achtergrond in kwantitatieve methodes en transporteconomische analyses. Elk geselecteerd knooppunt werd persoonlijk bezocht en uitgebreid besproken met de exploitant.
We leverden de studie begin juli 2021 op. De opdrachtgever kan hiermee concrete voorstellen doen aan de betrokken minister om zo tot een praktisch werkplan te komen.