Nationale beleidskaders voor de marktontwikkeling van alternatieve brandstoffen en hun infrastructuur
14100
Van 2015 tot 2017
In 2013 introduceerde de Europese Commissie een pakket voor schone energie in transport, met richtlijnen voor lidstaten om nationale beleidskaders voor alternatieve brandstofinfrastructuur te ontwikkelen. TML ondersteunde de Europese Commissie bij het ontwerp en de evaluatie van deze kaders en hielp bij de oprichting van het Duurzaam Transport Forum.
In januari 2013 heeft de Europese Commissie een “Pakket rond Propere Energie voor Transport” samengesteld dat de ontwikkeling van een enkele markt voor alternatieve brandstoffen voor Europees vervoer moet vergemakkelijken. Het pakket omvat twee hoofdzaken. De eerste is een mededeling aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité (EESC) en het Comité van de Regio's (COTER). Deze mededeling behelst een duidelijke Europese strategie over alternatieve brandstoffen ter vervanging van olie als energiebron in alle vervoerswijzen op lange termijn. De tweede is een richtlijn die in oktober 2014 werd goedgekeurd betreffende de invoering van de infrastructuur voor alternatieve brandstoffen.
Deze Richtlijn verplicht de lidstaten om nationale beleidskaders vast te leggen voor de marktontwikkeling van alternatieve brandstoffen en hun infrastructuur. Ze geeft ook bindende doelstellingen voor de opbouw van alternatieve brandstofinfrastructuur, met inbegrip van gemeenschappelijke technische specificaties. Daarenboven bepaalt ze de manier van brandstofetikettering bij navulstations en op voertuigen om duidelijke consumenteninformatie over het voertuig en de brandstofcompatibiliteit te garanderen. De lidstaten moeten hun nationale beleidskaders uiterlijk op 18 november 2016 indienen bij de Europese Commissie.
In dit project hielpen we de Europese Commissie bij de ondersteuning van de lidstaten in het ontwerp en de voorbereiding van hun nationale beleidskaders. Dit deden we door hen richtlijnen aan te bieden en hen later te steunen bij de beoordeling van die nationale kaders. Het werk bestond vooral uit de verzameling van beleidsgegevens, de opstelling van richtlijnen voor de voorbereiding van de nationale beleidskaders en hulpmiddelen om deze kaders te beoordelen en de opzet van een technisch secretariaat voor de inrichting van het nieuwe Duurzaam Transport Forum. Dit wordt een fusie tussen twee expertgroepen, namelijk de Future Transport Fuel groep en de Joint Expert Group of Transportation and Environment.
In januari 2013 heeft de Europese Commissie een “Pakket rond Propere Energie voor Transport” samengesteld dat de ontwikkeling van een enkele markt voor alternatieve brandstoffen voor Europees vervoer moet vergemakkelijken. Het pakket omvat twee hoofdzaken. De eerste is een mededeling aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité (EESC) en het Comité van de Regio's (COTER). Deze mededeling behelst een duidelijke Europese strategie over alternatieve brandstoffen ter vervanging van olie als energiebron in alle vervoerswijzen op lange termijn. De tweede is een richtlijn die in oktober 2014 werd goedgekeurd betreffende de invoering van de infrastructuur voor alternatieve brandstoffen.
Deze Richtlijn verplicht de lidstaten om nationale beleidskaders vast te leggen voor de marktontwikkeling van alternatieve brandstoffen en hun infrastructuur. Ze geeft ook bindende doelstellingen voor de opbouw van alternatieve brandstofinfrastructuur, met inbegrip van gemeenschappelijke technische specificaties. Daarenboven bepaalt ze de manier van brandstofetikettering bij navulstations en op voertuigen om duidelijke consumenteninformatie over het voertuig en de brandstofcompatibiliteit te garanderen. De lidstaten moeten hun nationale beleidskaders uiterlijk op 18 november 2016 indienen bij de Europese Commissie.
In dit project hielpen we de Europese Commissie bij de ondersteuning van de lidstaten in het ontwerp en de voorbereiding van hun nationale beleidskaders. Dit deden we door hen richtlijnen aan te bieden en hen later te steunen bij de beoordeling van die nationale kaders. Het werk bestond vooral uit de verzameling van beleidsgegevens, de opstelling van richtlijnen voor de voorbereiding van de nationale beleidskaders en hulpmiddelen om deze kaders te beoordelen en de opzet van een technisch secretariaat voor de inrichting van het nieuwe Duurzaam Transport Forum. Dit wordt een fusie tussen twee expertgroepen, namelijk de Future Transport Fuel groep en de Joint Expert Group of Transportation and Environment.