De estuaire vaart en haar mogelijke ontwikkelingen op middellange termijn
20114
2021
TML onderzocht de estuaire vaart, een innovatieve transportmodus tussen de Schelde en de haven van Zeebrugge, en evalueerde de haalbaarheid van duwbakken en autonoom varen ter verbetering van de dienstverlening. TML voerde een literatuurstudie uit en werkte samen met Tri-Vizor om inzichten te verzamelen van experts.
Estuaire vaart is het varen met versterkte binnenschepen over een klein stukje open zee langs de kustlijn, tussen de monding van de Schelde en de haven van Zeebrugge. Deze bijzondere transportmodus is de oplossing voor de zogenaamde natte ontsluiting van de haven van Zeebrugge. Met deze studie onderzochten we de technische achtergrond van de gebruikte vaartuigen en bekeken we in detail twee mogelijkheden die de dienstverlening van deze schepen kan verbeteren: het varen met duwbakken en het onbemand/autonoom varen.
Voor duwbakken, die een economisch interessante oplossing zouden kunnen vormen, lijkt vooral de technische haalbaarheid een heikel punt (de koppelpunten moeten kunnen weerstaan aan de krachten van de golfbewegingen). Autonoom varen lijkt zowel technisch als praktisch meer haalbaar (niet enkel in de estuaire vaart overigens), al zijn er wel eventueel wettelijke beperkingen. De lopende tests zijn alvast veelbelovend.
De estuaire vaart ligt op het snijpunt van de voorwaarden rond stevigheid, veiligheid en economische haalbaarheid. In deze studie onderzochten we of de grenzen verder verlegd kunnen worden en of autonoom varen en/of het gebruik van duwbakken een haalbare oplossing vormen in de estuaire vaart.
De drie innovaties die in deze studie zijn behandeld, namelijk duwbakcombinaties, autonoom varen en nieuwe concepten, zijn misschien nog niet voor morgen. Ze vergen in ieder geval betrokkenheid van alle betrokken actoren. Via een aantal doelgerichte piloottesten kan De Vlaamse Waterweg deze innovaties, die elk op zich opportuniteiten genereren en potentie inhouden, vooruithelpen. De toekomst ligt in de slimme combinatie van deze innovaties. Dat blijkt ook uit een berekening van de totale logistieke kost. Door de innovaties samen toe te passen kan estuaire vaart bij efficiënte en slimme toepassing merkelijk tot 37% competitiever zijn dan het wegvervoer, uitgedrukt in totale maatschappelijke kost/TEU.
De informatie is vooral verzameld door middel van literatuurstudie en gesprekken met experts, aangevuld met logistieke inzichten/berekeningen uit eigen ervaring/modellen. TML werkte in evenwaardig partnerschap samen met Tri-Vizor. Wij verzorgden de literatuurstudie, terwijl Tri-Vizor vooral de contacten met de experts en stakeholders beheerde. Het eindrapport werd opgeleverd in november 2021 en is gebruikt als input voor de interne werking van De Vlaamse Waterweg rond estuaire vaart.
Het rapport is niet publiek maar kan desgewenst opgevraagd worden bij de opdrachtgever, via [email protected].
Estuaire vaart is het varen met versterkte binnenschepen over een klein stukje open zee langs de kustlijn, tussen de monding van de Schelde en de haven van Zeebrugge. Deze bijzondere transportmodus is de oplossing voor de zogenaamde natte ontsluiting van de haven van Zeebrugge. Met deze studie onderzochten we de technische achtergrond van de gebruikte vaartuigen en bekeken we in detail twee mogelijkheden die de dienstverlening van deze schepen kan verbeteren: het varen met duwbakken en het onbemand/autonoom varen.
Voor duwbakken, die een economisch interessante oplossing zouden kunnen vormen, lijkt vooral de technische haalbaarheid een heikel punt (de koppelpunten moeten kunnen weerstaan aan de krachten van de golfbewegingen). Autonoom varen lijkt zowel technisch als praktisch meer haalbaar (niet enkel in de estuaire vaart overigens), al zijn er wel eventueel wettelijke beperkingen. De lopende tests zijn alvast veelbelovend.
De estuaire vaart ligt op het snijpunt van de voorwaarden rond stevigheid, veiligheid en economische haalbaarheid. In deze studie onderzochten we of de grenzen verder verlegd kunnen worden en of autonoom varen en/of het gebruik van duwbakken een haalbare oplossing vormen in de estuaire vaart.
De drie innovaties die in deze studie zijn behandeld, namelijk duwbakcombinaties, autonoom varen en nieuwe concepten, zijn misschien nog niet voor morgen. Ze vergen in ieder geval betrokkenheid van alle betrokken actoren. Via een aantal doelgerichte piloottesten kan De Vlaamse Waterweg deze innovaties, die elk op zich opportuniteiten genereren en potentie inhouden, vooruithelpen. De toekomst ligt in de slimme combinatie van deze innovaties. Dat blijkt ook uit een berekening van de totale logistieke kost. Door de innovaties samen toe te passen kan estuaire vaart bij efficiënte en slimme toepassing merkelijk tot 37% competitiever zijn dan het wegvervoer, uitgedrukt in totale maatschappelijke kost/TEU.
De informatie is vooral verzameld door middel van literatuurstudie en gesprekken met experts, aangevuld met logistieke inzichten/berekeningen uit eigen ervaring/modellen. TML werkte in evenwaardig partnerschap samen met Tri-Vizor. Wij verzorgden de literatuurstudie, terwijl Tri-Vizor vooral de contacten met de experts en stakeholders beheerde. Het eindrapport werd opgeleverd in november 2021 en is gebruikt als input voor de interne werking van De Vlaamse Waterweg rond estuaire vaart.
Het rapport is niet publiek maar kan desgewenst opgevraagd worden bij de opdrachtgever, via [email protected].