Evaluatie W&D Richtlijn
22028
2022
TML voerde een uitgebreide evaluatie uit van de EU-richtlijn 96/53 en de bijbehorende wijzigingen, met focus op de impact op verkeersveiligheid, infrastructuur en milieudoelstellingen. We coördineerden het project en waren verantwoordelijk voor het literatuuronderzoek, waarbij we de toepassing, prestaties en effecten van de richtlijn in alle EU-lidstaten analyseerden.
Het wegvervoer genereert aanzienlijke negatieve externe effecten, met name vanwege de gevolgen voor verkeersveiligheid, infrastructuur en milieu. Om deze externe effecten te helpen beheersen, moeten zware voertuigen (zoals vrachtwagens, bussen en touringcars) om verkeersveiligheidsredenen en om schade aan de infrastructuur te voorkomen voldoen aan de regels voor hun maximale gewicht en afmetingen. De EU heeft gemeenschappelijke regels vastgesteld (zoals deze in Richtlijn 96/53/EG en de wijzigingen daarvan) om ervoor te zorgen dat er geen belemmeringen zijn voor het verkeer van commerciële voertuigen tussen de lidstaten en om de interne markt voor wegvervoer te vrijwaren. Daarnaast zijn deze maatregels bedoeld om buitensporige schade aan de weg te voorkomen en de integriteit van de infrastructuur en de wendbaarheid van de voertuigen te waarborgen. De richtlijn stelt de gewichts- en afmetingsnormen vast voor de zware voertuigen die internationaal vervoer mogen uitvoeren, evenals de gewichtslimieten voor de voertuigen die in internationaal verkeer zijn toegestaan.
Het doel van de huidige studie was om een uitgebreide, kritische en empirisch onderbouwde ex post evaluatie uit te voeren van de toepassing, prestaties en effecten van de W&D-richtlijn 96/53/EG en de wijzigingen daarvan (Besluit (EU) 2019/984 en Verordening (EU) 2019/1242). De studie evalueerde de belangrijkste doelstellingen van de richtlijn, namelijk verkeersveiligheid, interne vervoersmarkt, infrastructuur, arbeidsomstandigheden van de chauffeurs, vervoer en energie-efficiëntie en vermindering van broeikasgassen. Bij de evaluatie hielden we rekening met mogelijke juridische tekortkomingen die hebben geleid tot marktfalen, de huidige technologische ontwikkelingen en de huidige marktstatus en voorspellingen. De evaluatie strekte zich uit tot alle EU-lidstaten en bestreek de periode van 17 september 1997 tot en met 31 december 2021 vanaf de volledige implementatie van de W&D-richtlijn.
TML coördineerde het project en was onder meer verantwoordelijk voor het literatuuronderzoek.
Het wegvervoer genereert aanzienlijke negatieve externe effecten, met name vanwege de gevolgen voor verkeersveiligheid, infrastructuur en milieu. Om deze externe effecten te helpen beheersen, moeten zware voertuigen (zoals vrachtwagens, bussen en touringcars) om verkeersveiligheidsredenen en om schade aan de infrastructuur te voorkomen voldoen aan de regels voor hun maximale gewicht en afmetingen. De EU heeft gemeenschappelijke regels vastgesteld (zoals deze in Richtlijn 96/53/EG en de wijzigingen daarvan) om ervoor te zorgen dat er geen belemmeringen zijn voor het verkeer van commerciële voertuigen tussen de lidstaten en om de interne markt voor wegvervoer te vrijwaren. Daarnaast zijn deze maatregels bedoeld om buitensporige schade aan de weg te voorkomen en de integriteit van de infrastructuur en de wendbaarheid van de voertuigen te waarborgen. De richtlijn stelt de gewichts- en afmetingsnormen vast voor de zware voertuigen die internationaal vervoer mogen uitvoeren, evenals de gewichtslimieten voor de voertuigen die in internationaal verkeer zijn toegestaan.
Het doel van de huidige studie was om een uitgebreide, kritische en empirisch onderbouwde ex post evaluatie uit te voeren van de toepassing, prestaties en effecten van de W&D-richtlijn 96/53/EG en de wijzigingen daarvan (Besluit (EU) 2019/984 en Verordening (EU) 2019/1242). De studie evalueerde de belangrijkste doelstellingen van de richtlijn, namelijk verkeersveiligheid, interne vervoersmarkt, infrastructuur, arbeidsomstandigheden van de chauffeurs, vervoer en energie-efficiëntie en vermindering van broeikasgassen. Bij de evaluatie hielden we rekening met mogelijke juridische tekortkomingen die hebben geleid tot marktfalen, de huidige technologische ontwikkelingen en de huidige marktstatus en voorspellingen. De evaluatie strekte zich uit tot alle EU-lidstaten en bestreek de periode van 17 september 1997 tot en met 31 december 2021 vanaf de volledige implementatie van de W&D-richtlijn.
TML coördineerde het project en was onder meer verantwoordelijk voor het literatuuronderzoek.