Garage Swap
16046
Van 2016 tot 2019
Gemeenten stellen minimum parkeernormen in bij nieuwbouw om parkeerdruk te vermijden, maar dure ondergrondse parkeerplaatsen lossen mobiliteitsproblemen niet op. TML ondersteunde Garage Swap-projecten, waarbij ondergrondse parkeerplaatsen worden omgewisseld voor duurzame mobiliteitsoplossingen, door enquêtes en analyses van autobezit en parkeerdruk in specifieke wijken uit te voeren.
Nieuwe woningen brengen extra autobezit met zich mee. Om de parkeerdruk niet af te wentelen op de omliggende straten, leggen gemeentebesturen een minimum aan parkeerplaatsen op bij bouwprojecten. De ondergrondse parkeerplaatsen zijn peperduur en hoewel ze de omliggende straten vrijhouden, pakken ze fileleed en andere mobiliteitsproblemen niet aan. Hoe los je dat op? Een mogelijkheid is door een aantal dure ondergrondse parkeerplaatsen te schrappen en met een deel van de kostenbesparing een aanbod van deelauto’s, deelfietsen, stimuli en begeleiding te voorzien. Dit zijn noodzakelijke ingrepen voor een modal shift in onze mobiliteit die – en dat is belangrijk – ook parkeerproblemen voorkomt. Het saldo wordt geïnvesteerd in duurzame energieproductie of energiebesparing. Ondergrondse parkings worden dus ingewisseld of geswapt voor duurzame oplossingen in de buurt op vlak van mobiliteit en energie.
TML ondersteunde de verschillende Garage Swap-trajecten met de opzet en analyses van grootschalige enquêtes en analyses van mobiliteits- en verplaatsingsgedrag, aangevuld met verkeerskundige interpretaties op specifieke locaties. Hierdoor konden we specifieke vragen beantwoorden, zoals: Hoe groot is het autobezit in specifieke wijken? Hoeveel mensen gebruiken de fiets/openbaar vervoer voor hun verplaatsingen en hoe vaak doen ze dit? Hoeveel mensen zijn bereid om hun auto te delen of deze weg te doen? Hoe zit het met de parkeerdruk in specifieke wijken?
Nieuwe woningen brengen extra autobezit met zich mee. Om de parkeerdruk niet af te wentelen op de omliggende straten, leggen gemeentebesturen een minimum aan parkeerplaatsen op bij bouwprojecten. De ondergrondse parkeerplaatsen zijn peperduur en hoewel ze de omliggende straten vrijhouden, pakken ze fileleed en andere mobiliteitsproblemen niet aan. Hoe los je dat op? Een mogelijkheid is door een aantal dure ondergrondse parkeerplaatsen te schrappen en met een deel van de kostenbesparing een aanbod van deelauto’s, deelfietsen, stimuli en begeleiding te voorzien. Dit zijn noodzakelijke ingrepen voor een modal shift in onze mobiliteit die – en dat is belangrijk – ook parkeerproblemen voorkomt. Het saldo wordt geïnvesteerd in duurzame energieproductie of energiebesparing. Ondergrondse parkings worden dus ingewisseld of geswapt voor duurzame oplossingen in de buurt op vlak van mobiliteit en energie.
TML ondersteunde de verschillende Garage Swap-trajecten met de opzet en analyses van grootschalige enquêtes en analyses van mobiliteits- en verplaatsingsgedrag, aangevuld met verkeerskundige interpretaties op specifieke locaties. Hierdoor konden we specifieke vragen beantwoorden, zoals: Hoe groot is het autobezit in specifieke wijken? Hoeveel mensen gebruiken de fiets/openbaar vervoer voor hun verplaatsingen en hoe vaak doen ze dit? Hoeveel mensen zijn bereid om hun auto te delen of deze weg te doen? Hoe zit het met de parkeerdruk in specifieke wijken?