Ondersteuning bij slimme mobiliteit

09.20
Van 2010 tot 2012
Een consortium met onder andere IBM, NXP en TML ontwikkelde spitstechnologie om mobiliteitsbeleid te optimaliseren. TML stelde de structuur voor rekeningrijden op en ontwierp en analyseerde het gedragsexperiment.


In 2010 introduceerden een consortium van bedrijven, waaronder IBM, NXP, Mobistar, Touring, Transport & Mobility Leuven en Magicview, de spitstechnologie waarmee een nationale, regionale of lokale overheid in de toekomst haar mobiliteitsbeleid kan sturen. In september 2011 werd in samenwerking met Stad Leuven een praktijkproef opgestart om de werkbaarheid van het systeem aan te tonen. De proef telde drie fases: een nulmeting, de eigenlijke test waarbij fictieve kosten werden aangerekend en een opvolgingsfase. In totaal werden 11.000 ritten uitgevoerd en bijna 100.000 km afgelegd. Tijdens de test werd er bij ruim de helft van de proefpersonen een aantoonbare wijziging in hun mobiliteitsgedrag vastgesteld. Geëxtrapoleerd zou dit betekenen dat er in en rond de stad Leuven minder of minder lange files zouden zijn.


De resultaten van de test bewijzen dat intelligente mobiliteit sturend werkt, doordat er in overeenstemming met het mobiliteitsbeleid van de stad minder sluipverkeer was en men meer in de dalperiodes reed. De proef bewees ook de maturiteit en betrouwbaarheid van de gebruikte technologie. De bijdrage van TML aan het consortium bestond hoofdzakelijk uit het opstellen van een goede structuur waarop de tarieven voor rekeningrijden gebaseerd werden en de opzet en analyse van het gedragsexperiment.

Periode

Van 2010 tot 2012

Opdrachtgever

ITS Belgium en Stad Leuven

Partners

IBM, NXP, MagicView, Mobistar, Touring, T!NC

Ons team

Griet De Ceuster, Sven Maerivoet
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign