Milieucapaciteit stadswegen BHG

10.68
Van 2011 tot 2012
Dit project had tot doel een evenwicht te creëren tussen verkeersfunctie en stedelijke functie binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, met respect voor milieucriteria. TML ontwikkelde een Exceltool die indicatoren voor geluid, luchtvervuiling, natuur en veiligheid berekent en werkte de methoden voor luchtvervuiling en geluid uit op basis van de CAR-methodologie.


De actuele wegenhiërarchie binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, zoals die ook is opgenomen in het Iris Vervoerplan, is grotendeels uitgewerkt op basis van de huidige en te verwachten verkeersbelasting en volgens de rol die de wegen op het vlak van mobiliteit zouden moeten verzekeren. Maar verkeersintensiteit en stadsgebied zijn nauwelijks op elkaar afgestemd. Zo catalogeert het GewOP de Louizalaan en het gedeelte van de E411 komende van Namen beide als een grootstedelijke weg, hoewel ze feitelijk op het vlak van typologie, aanleg en omgeving bijzonder weinig gemeenschappelijk hebben.


Doel is een evenwicht tot stand brengen tussen verkeersfunctie en stedelijke functie met respect voor de erkende milieucriteria. Tijdens het project is een Exceltool ontwikkeld die op basis van enkele eenvoudige kenmerken van een weg(sectie) indicatoren berekent voor geluid, luchtvervuiling, natuur en water en veiligheid. Per thema wordt een score bepaald door de indicatoren te vergelijken met geldende normen.

TML heeft de Exceltool ontwikkeld en de berekeningsmethoden voor luchtvervuiling (gebaseerd op de CAR-methodologie) en geluid uitgewerkt.

Periode

Van 2011 tot 2012

Opdrachtgever

Leefmilieu Brussel (voorheen BIM)

Partners

Ecorem (projectleider)

Ons team

Kristof Carlier
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign