Milieu-impact van transport
10.38
Van 2011 tot 2012
De MITRANS-indicator meet de algemene impact van transport en infrastructuur op het milieu op basis van vijf hoofdeffecten, zoals luchtvervuiling en klimaatsverandering. TML ondersteunde de ontwikkeling van deze indicator.
De MITRANS-indicator is een enkele geaggregeerde indicator met als doel de algemene impact van transport (alle modi) en transportinfrastructuur op het milieu te meten. Deze indicator is ontwikkeld in opdracht van het Vlaamse overheidsdepartement LNE binnen het kader van “Vlaanderen in actie: pact 2020 – een nieuw toekomstpact voor Vlaanderen 2020”.
De indicator houdt rekening met vijf hoofdeffecten en 11 sub-indicatoren en werd berekend voor de periode 2000 - 2009. De vijf hoofdeffecten zijn hinder, biodiversiteit en habitat, impact van luchtvervuiling, klimaatsverandering en het gebruik van materiaal. Uit de berekening bleek dat de algemene impact van transport en zijn infrastructuur daalde. Deze algemene impact volgt de daling van de indicatoren voor hinder, impact van luchtvervuiling, klimaatsverandering en materiaalgebruik tussen 2000 en 2009.
Voor meer informatie over de constructie van de indicator en de achterliggende trends verwijzen we naar het eindrapport.
De MITRANS-indicator is een enkele geaggregeerde indicator met als doel de algemene impact van transport (alle modi) en transportinfrastructuur op het milieu te meten. Deze indicator is ontwikkeld in opdracht van het Vlaamse overheidsdepartement LNE binnen het kader van “Vlaanderen in actie: pact 2020 – een nieuw toekomstpact voor Vlaanderen 2020”.
De indicator houdt rekening met vijf hoofdeffecten en 11 sub-indicatoren en werd berekend voor de periode 2000 - 2009. De vijf hoofdeffecten zijn hinder, biodiversiteit en habitat, impact van luchtvervuiling, klimaatsverandering en het gebruik van materiaal. Uit de berekening bleek dat de algemene impact van transport en zijn infrastructuur daalde. Deze algemene impact volgt de daling van de indicatoren voor hinder, impact van luchtvervuiling, klimaatsverandering en materiaalgebruik tussen 2000 en 2009.
Voor meer informatie over de constructie van de indicator en de achterliggende trends verwijzen we naar het eindrapport.