Een betere opvolging van de verkeerslichten

14040
Van 2015 tot 2016
De Vlaamse overheid ontwikkelde een instrument om de verkeerskundige werking van verkeerslichtenregelingen te monitoren met Key Performance Indicators (KPI’s). TML stelde mee een kader op voor het identificeren en meten van KPI’s en creëerde een roadmap voor de toepassing van het systeem op alle 1.600 verkeerslichtenregelingen in Vlaanderen.


De Vlaamse overheid wenst een instrument te creëren waarmee de verkeerskundige werking van verkeerslichtenregelingen op een betrouwbare, objectieve en transparante manier kan worden opgevolgd. De kwaliteit van de verkeerslichtenregelingen zal daarom opgevolgd worden met Key Performance Indicators (KPI’s). Het is hierbij belangrijk dat de meetwaarden voor de berekening van de KPI’s op een kosten- en tijdsefficiënte manier worden verzameld.


Daarom werkte TML, ondersteund door Arcadis Belgium, Imtech en Flow, in dit onderzoeksproject een kader voor zo’n instrument uit.

Concreet boden we een antwoord op volgende vragen:
  • Welke KPI’s zijn het meest geschikt om aan te geven of een verkeerslicht aan verkeerskundig onderhoud toe is?
  • Hoe kunnen deze KPI’s concreet ingevuld en bemeten worden?
  • Hoe moeten deze KPI’s gecombineerd worden om te komen tot een prioritaire lijst van verkeerslichtenregelingen die aan verkeerskundig onderhoud toe zijn?

TML heeft in dit project de specifieke invulling van de KPI’s uitgewerkt en een roadmap opgesteld om het uitgewerkte monitoring- en evaluatiesysteem bij alle 1.600 verkeerslichtenregelingen in Vlaanderen toe te passen.

Periode

Van 2015 tot 2016

Opdrachtgever

Vlaamse overheid, Departement MOW

Partners

Arcadis, FLOW, Imtech

Ons team

Griet De Ceuster, Dirk Engels, Rodric Frederix
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign