De markt voor tweedehandswagens
13.02
Van 2013 tot 2014
In een onderzoek naar de prestaties van de tweedehandsautomarkt bood TML ondersteuning bij de opzet en interpretatie van een uitgebreide consumentenenquête. Daarnaast ontwikkelde TML een methode voor het kwantitatief inschatten van consumentenschade bij de aankoop van tweedehandswagens, gebaseerd op de enquêteresultaten.
Uit resultaten van de Market Monitoring Survey van november 2012 blijkt dat de markt voor tweedehandswagens voor het derde jaar op rij de laagst scorende goederenmarkt is. De Europese Commissie financiert verder diepgaand onderzoek om te achterhalen waarom deze markt slecht presteert vanuit het oogpunt van de consument en welke acties de EU kan nemen om deze markt te versterken. Daaruit blijkt dat de markt voor tweedehandswagens wordt geconfronteerd met problemen zoals weinig vertrouwen in tweedehands autodealers en een gebrek aan kennis bij consumenten over de tweedehandsauto die zij wensen te kopen. Dit leidt tot onmacht en ontevredenheid bij de consument.
Dit onderzoek was gebaseerd op een uitgebreide enquête met volgende doelstellingen:
TML was als expert betrokken bij dit project ter ondersteuning van de opzet en de interpretatie van de enquête. TML werkte ook aan de deeltaak gericht op prijszetting, waarbij we een methode ontwikkelden om een kwantitatieve inschatting te maken van consumentenschade bij de aankoop van tweedehandswagens, op basis van de resultaten van de enquête.
Uit resultaten van de Market Monitoring Survey van november 2012 blijkt dat de markt voor tweedehandswagens voor het derde jaar op rij de laagst scorende goederenmarkt is. De Europese Commissie financiert verder diepgaand onderzoek om te achterhalen waarom deze markt slecht presteert vanuit het oogpunt van de consument en welke acties de EU kan nemen om deze markt te versterken. Daaruit blijkt dat de markt voor tweedehandswagens wordt geconfronteerd met problemen zoals weinig vertrouwen in tweedehands autodealers en een gebrek aan kennis bij consumenten over de tweedehandsauto die zij wensen te kopen. Dit leidt tot onmacht en ontevredenheid bij de consument.
Dit onderzoek was gebaseerd op een uitgebreide enquête met volgende doelstellingen:
- Vaststellen in welke mate dealers van tweedehandswagens voldoen aan de bestaande wettelijke kaders, zowel op EU- als nationaal niveau.
- Achterhalen in welke mate de consument in staat is om weloverwogen keuzes te maken bij de aankoop van een tweedehandsauto. Hier onderzochten we de door de consument ontvangen informatie op het vlak van transparantie, nauwkeurigheid en begrijpbaarheid.
- De belangrijkste problemen die de consument ervaart en de behandeling van klantenklachten na aankoop observeren en proberen te begrijpen.
TML was als expert betrokken bij dit project ter ondersteuning van de opzet en de interpretatie van de enquête. TML werkte ook aan de deeltaak gericht op prijszetting, waarbij we een methode ontwikkelden om een kwantitatieve inschatting te maken van consumentenschade bij de aankoop van tweedehandswagens, op basis van de resultaten van de enquête.