Tweedehandswagens
09.17
Van 2009 tot 2011
TML analyseerde samen met internationale partners de handel en gebruiksparameters van tweedehandsvoertuigen in Europa om beleidsadvies te bieden over hun levenscyclus. De studie richtte zich op de impact van verouderde technologieën op emissies en veiligheid, met nadruk op voertuigstromen binnen de EU.
Dankzij de meest recente technologieën bieden nieuwe voertuigen veel meer voordelen met het oog op emissies en veiligheid dan oudere voertuigen. Daarom is het interessant om een blik te werpen op de levenscyclus van voertuigen. In theorie gaat men ervan uit dat alle voertuigen hun tijd dienen vooraleer ze uit het voertuigenpark verdwijnen. Zij worden al dan niet vervangen door nieuwere voertuigen met op hun beurt weer nieuwere technologieën. Gedurende deze tijd blijft een technologie in gebruik en wordt dan vervangen door een betere technologie. Emissiemodellen die berekeningen of prognoses maken gaan dikwijls uit van zo’n gesloten cyclus waarin voertuigen na een gemiddeld aantal kilometers verdwijnen.
Deze weergave van de levenscyclus van een voertuig stemt echter niet overeen met de praktijk; een belangrijke nuancering is dus nodig. Een groot deel van de voertuigen verdwijnt niet zomaar uit het voertuigenpark maar wordt verkocht als tweedehandsvoertuig, waardoor verder gebruik wordt gemaakt van - tegen die tijd - relatief verouderde technologie. Dit kan gevolgen hebben op gebied van emissies en veiligheid. Het aandeel tweedehandsvoertuigen, hun gebruik en de import- en exportstromen binnen de Europese Unie zijn tot nu toe nog niet in detail bestudeerd.
In deze studie, uitgevoerd met onze Duitse partner Öko-Institut en het Deense COWI, zijn gegevens verzameld met betrekking tot twee aspecten: enerzijds de handel in tweedehands voertuigen binnen en over de Europese grenzen, anderzijds gebruiksparameters voor dergelijke voertuigen. Op basis van deze gegevens is een analyse uitgevoerd die toelaat om beleidsondersteunend advies te geven met betrekking tot de levenscyclus van voertuigen binnen de Europese Unie. Zo werden onder andere verschillen tussen Europese lidstaten in het voertuigenpark onderzocht en verklarende factoren geïdentificeerd.
Dankzij de meest recente technologieën bieden nieuwe voertuigen veel meer voordelen met het oog op emissies en veiligheid dan oudere voertuigen. Daarom is het interessant om een blik te werpen op de levenscyclus van voertuigen. In theorie gaat men ervan uit dat alle voertuigen hun tijd dienen vooraleer ze uit het voertuigenpark verdwijnen. Zij worden al dan niet vervangen door nieuwere voertuigen met op hun beurt weer nieuwere technologieën. Gedurende deze tijd blijft een technologie in gebruik en wordt dan vervangen door een betere technologie. Emissiemodellen die berekeningen of prognoses maken gaan dikwijls uit van zo’n gesloten cyclus waarin voertuigen na een gemiddeld aantal kilometers verdwijnen.
Deze weergave van de levenscyclus van een voertuig stemt echter niet overeen met de praktijk; een belangrijke nuancering is dus nodig. Een groot deel van de voertuigen verdwijnt niet zomaar uit het voertuigenpark maar wordt verkocht als tweedehandsvoertuig, waardoor verder gebruik wordt gemaakt van - tegen die tijd - relatief verouderde technologie. Dit kan gevolgen hebben op gebied van emissies en veiligheid. Het aandeel tweedehandsvoertuigen, hun gebruik en de import- en exportstromen binnen de Europese Unie zijn tot nu toe nog niet in detail bestudeerd.
In deze studie, uitgevoerd met onze Duitse partner Öko-Institut en het Deense COWI, zijn gegevens verzameld met betrekking tot twee aspecten: enerzijds de handel in tweedehands voertuigen binnen en over de Europese grenzen, anderzijds gebruiksparameters voor dergelijke voertuigen. Op basis van deze gegevens is een analyse uitgevoerd die toelaat om beleidsondersteunend advies te geven met betrekking tot de levenscyclus van voertuigen binnen de Europese Unie. Zo werden onder andere verschillen tussen Europese lidstaten in het voertuigenpark onderzocht en verklarende factoren geïdentificeerd.