Stadsvernieuwing stationsomgeving Lokeren

14117
Van 2015 tot 2017
De stad Lokeren verbetert de stationsomgeving met aandacht voor parkgebied en parkeerproblematiek, waarbij uitdagingen zoals de verbinding tussen de voor- en achterzijde van het station en de bereikbaarheid vanaf de N70 worden aangepakt. TML ondersteunde Palmbout Urban Landscapes bij de verkeerskundige aspecten en het parkeerconcept.


De stad Lokeren wil werk maken van een betere ontwikkeling van de stationsomgeving, met respect voor het parkgebied en rekening houdend met de parkeerproblematiek. Er stellen zich een aantal belangrijke uitdagingen, o.m. de verbinding tussen de voor- en achterzijde van het station en de bereikbaarheid van het station vanaf de N70. In 2011 is voor de stationsomgeving reeds een masterplan opgemaakt i.s.m. Infrabel en EIS, die beide grondposities hebben in dit projectgebied. Deze studie actualiseerde en verdiepte dit masterplan .


TML ondersteunde Palmbout Urban Landscapes met de uitwerking van de verkeerskundige aspecten. Deze uitwerking is volledig geïntegreerd in het ontwerpproces en gebeurde met veel aandacht voor een multimodale verkeersorganisatie, zodat de stationsomgeving kan uitgroeien tot meer dan een overstappunt. Onze taak bestaat uit twee delen. Eerst werd het parkeerconcept uitgewerkt binnen de globale parkeerstrategie van Lokeren. De vraag hierbij was op welke plaatsen geparkeerd kan worden en hoe er een slimme verdeling te organiseren valt tussen pendelaars en lokale parkeerders. Er werd eveneens onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van een parking voor pendelaars. Ten tweede werd er gezocht naar een optimale balans tussen stadsruimte en verkeersstroom. Hierbij hadden we aandacht voor een alternatieve auto-ontsluiting die zoveel mogelijk groen in de stationsomgeving behoudt.

Periode

Van 2015 tot 2017

Opdrachtgever

Team Vlaamse Bouwmeester

Partners

Palmbout Urban Landscapes

Ons team

Dirk Engels, Gitte Van Den Bergh
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign