SUSTAPARK
06.08
Van 2007 tot 2009
In het SUSTAPARK-project ontwikkelt TML een agent-gebaseerde microsimulator om parkeerbeleid in Belgische steden duurzaam te optimaliseren. De simulatie, die het zoekgedrag van bestuurders modelleert, werd toegepast op Leuven en omvatte drie casestudies over de effecten van een nieuwe parkeergarage, verhoogde parkeervraag tijdens de kerstmarkt en de impact van autovrije straten.
Het beheer van de vervoersvraag kan steden helpen om een duurzaam mobiliteitsbeleid te voeren. Een van de meest efficiënte manieren om dit te doen is aan de hand van het parkeerbeleid. Belgische steden beschikken echter niet over hulpmiddelen om het aantal plaatsen, de prijs en tijdsduur van openbaar parkeren op een duurzame manier te optimaliseren.
In het SUSTAPARK-project bouwen we een dergelijk simulatieprogramma. Het is opgevat als een agent-gebaseerde microsimulator, waarbij bestuurders gemodelleerd worden als een synthetische bevolking. Hun trips voor het werk, shoppen, uitgaan enz. worden gesimuleerd, evenals hun zoektocht naar een parkeerplaats. Het zoekgedrag is gebaseerd op onderzoek dat economische, cognitieve en situationele factoren in rekening brengt wanneer mensen een parkeerplaats zoeken.
Het model werd toegepast op de stad Leuven, waarvoor drie gevalsstudies werden uitgevoerd:
Het beheer van de vervoersvraag kan steden helpen om een duurzaam mobiliteitsbeleid te voeren. Een van de meest efficiënte manieren om dit te doen is aan de hand van het parkeerbeleid. Belgische steden beschikken echter niet over hulpmiddelen om het aantal plaatsen, de prijs en tijdsduur van openbaar parkeren op een duurzame manier te optimaliseren.
In het SUSTAPARK-project bouwen we een dergelijk simulatieprogramma. Het is opgevat als een agent-gebaseerde microsimulator, waarbij bestuurders gemodelleerd worden als een synthetische bevolking. Hun trips voor het werk, shoppen, uitgaan enz. worden gesimuleerd, evenals hun zoektocht naar een parkeerplaats. Het zoekgedrag is gebaseerd op onderzoek dat economische, cognitieve en situationele factoren in rekening brengt wanneer mensen een parkeerplaats zoeken.
Het model werd toegepast op de stad Leuven, waarvoor drie gevalsstudies werden uitgevoerd:
- De toevoeging van een nieuwe grote parkeergarage in het centrum van de stad, wat leidde tot een verschuiving in het gebruik van parkeerplaatsen.
- Een hogere parkeervraag omwille van de kerstmarkt, wat leidde tot een verhoging van zoektijden en zoekafstanden.
- Een deel van een straat in het stadscentrum autovrij maken, wat geen noemenswaardige impact heeft op het parkeergedrag.