Schatting verliestijden op trajecten
11.24
2011
TML berekende de verliestijden op autosnelwegen tussen steden in België, gebaseerd op telgegevens van lusdetectoren in het wegdek. Het team analyseerde ook de impact van deze verliestijden op de carrières van pendelaars.
In deze studie berekenden we de verliestijden op bepaalde trajecten via autosnelwegen tussen steden in België. We baseerden ons hierbij op telgegevens afkomstig van enkelvoudige lusdetectoren die in het wegdek ingebed zijn. De trajecten die we bekeken waren
Alle reistijden werden op het autosnelwegennet gemeten; de totale reistijd die iemand al pendelend met de wagen ervaart is bijgevolg nog groter daar er ook een deel van de woon-werkverplaatsingen op het onderliggend wegennet (secundaire wegen, lokale wegen ...) worden afgelegd. De trajecten beginnen en eindigen meestal aan ringwegen. Dit maakt dat de R0 rond Brussel, de R1 rond Antwerpen en de R4 rond Gent niet mee beschouwd werden.
Vervolgens keken we met behulp van deze verliestijden naar de gevolgen hiervan op iemands carrière (gemiddeld 35 jaar): hoelang spendeert iemand gemiddeld al pendelend in de wagen en hoeveel tijd staat men dan in de file?
Het blijkt dat mensen die wonen in Leuven en werken in Brussel het ergst af zijn: zij staan tot 45% van hun pendeltijd in de file. Van de andere in Brussel werkende mensen staan diegenen die in Antwerpen wonen zo'n 34% van hun pendeltijd in de file, gevolgd met ongeveer 25% voor zij die in Gent en Charleroi wonen.
In deze studie berekenden we de verliestijden op bepaalde trajecten via autosnelwegen tussen steden in België. We baseerden ons hierbij op telgegevens afkomstig van enkelvoudige lusdetectoren die in het wegdek ingebed zijn. De trajecten die we bekeken waren
- Brussel – Charleroi,
- Brussel – Oostende,
- Brussel – Gent,
- Brussel – Antwerpen,
- Brussel – Leuven en
- Gent – Antwerpen.
Alle reistijden werden op het autosnelwegennet gemeten; de totale reistijd die iemand al pendelend met de wagen ervaart is bijgevolg nog groter daar er ook een deel van de woon-werkverplaatsingen op het onderliggend wegennet (secundaire wegen, lokale wegen ...) worden afgelegd. De trajecten beginnen en eindigen meestal aan ringwegen. Dit maakt dat de R0 rond Brussel, de R1 rond Antwerpen en de R4 rond Gent niet mee beschouwd werden.
Vervolgens keken we met behulp van deze verliestijden naar de gevolgen hiervan op iemands carrière (gemiddeld 35 jaar): hoelang spendeert iemand gemiddeld al pendelend in de wagen en hoeveel tijd staat men dan in de file?
Het blijkt dat mensen die wonen in Leuven en werken in Brussel het ergst af zijn: zij staan tot 45% van hun pendeltijd in de file. Van de andere in Brussel werkende mensen staan diegenen die in Antwerpen wonen zo'n 34% van hun pendeltijd in de file, gevolgd met ongeveer 25% voor zij die in Gent en Charleroi wonen.