De CO2-impact Brussel-Glasgow trein versus vliegtuig.
Een vliegreis Brussel-Glasgow stoot per passagier 20 keer meer CO₂ uit dan dezelfde reis met de trein.
Onze collega Inge Mayeres gaf vrijdag 5 november tekst en uitleg in het 19u Journaal op VRT.
Voor de trein is er geen directe uitstoot, maar wel bij de productie van elektriciteit.
Voor het vliegtuig is er directe uitstoot bij de verbranding van de kerosine tijdens de vlucht en bij het opstarten en landen.
Daarnaast wordt ook rekening gehouden met de broeikasgassen die uitgestoten worden bij de productie van kerosine.
Vliegen wordt op dit moment maar heel beperkt belast, en dus niet in proportie met de CO₂-uitstoot.
Meer info? De berekeningsmethode is dezelfde als diegene die wordt toegelicht in dit recente EEA-rapport.
Het volledige interview met Inge Mayeres kan je hier herbekijken.
Onze collega Inge Mayeres gaf vrijdag 5 november tekst en uitleg in het 19u Journaal op VRT.
Voor de trein is er geen directe uitstoot, maar wel bij de productie van elektriciteit.
Voor het vliegtuig is er directe uitstoot bij de verbranding van de kerosine tijdens de vlucht en bij het opstarten en landen.
Daarnaast wordt ook rekening gehouden met de broeikasgassen die uitgestoten worden bij de productie van kerosine.
Vliegen wordt op dit moment maar heel beperkt belast, en dus niet in proportie met de CO₂-uitstoot.
Meer info? De berekeningsmethode is dezelfde als diegene die wordt toegelicht in dit recente EEA-rapport.
Het volledige interview met Inge Mayeres kan je hier herbekijken.