Projecten en artikels van Inge Mayeres
-
Inge Mayeres
OnderzoekerInge Mayeres is doctor in de economische wetenschappen. Bij TML focust Inge zich op de economische evaluatie van verschillende facetten van transportbeleid. Zo analyseerde ze vernieuwende transportprijssystemen zoals rekeningrijden, de hervorming van autobelastingen, lage-emissiezones en duurzame brandstoffen in de luchtvaart. Daarnaast heeft Inge expertise in Europees transportbeleid, de ontwikkeling van transportvooruitzichten op lange termijn en de determinanten van externe kosten van transport.

Complex Project Noord-Zuid Limburg
TML voerde een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit van verschillende projectalternatieven.

Impactstudies SmartMove
TML onderbouwde samen met de Université Saint-Louis – Bruxelles de slimme kilometerheffing van de Brusselse Regering. In onze impactstudie (NL en FR) bestudeerden we de effecten op de mobiliteit en externe kosten van transport, budgettaire effecten en sociaaleconomische effecten.

Efficiënt verkeers- en incidentmanagement
TML voert een verkennende studie uit naar de behoefte aan een verbeterd verkeers- en incidentmanagement.

Sluipverkeer Leuven-Oost
TML zoekt samen met partners SBE, Antea en DenS naar oplossingen voor het sluipverkeerprobleem in de oostelijke rand rond Leuven.

Hiatenanalyse van een emissievrije auto-industrie
Hoe kan Europa tegen 2035 met succes overschakelen op emissievrije voertuigen?

ITACA
Het ITACA-project wilde inzicht verwerven in de stimulerende en remmende factoren voor de opname van nieuwe technologieën in luchtverkeersmanagement.

Impact Monitor – Horizon Europe
TML werkt mee aan de ontwikkeling van een kader en instrumentarium voor technologie- en beleidsbeoordeling van de ecologische, economische en maatschappelijke effecten van Europees onderzoek en innovatie in de luchtvaart.

Onderzoek naar een sturende mobiliteitsfiscaliteit
TML onderzocht welke factoren de mobiliteitskeuzes van Vlamingen sturen.
Duurzame brandstoffen voor de luchtvaart
Wat zijn mogelijke strategieën voor het gebruik van hernieuwbare brandstoffen in de Europese luchtvaart?

Elektrische taxi’s
Hoe kunnen we elektrische voertuigen in de Vlaamse taxivloot introduceren?

Innovaties/oplossingen voor de transitie naar een duurzamer mobiliteitssysteem
Welke innovaties kunnen bijdragen aan de transitie naar een duurzamer mobiliteitssysteem? Onderzoek in het kader van de Milieuverkenning 2018 van de dienst MIRA.

Kostenberekening vermindering broeikasgasemissies transportsector
Welke transportgerelateerde maatregelen kunnen broeikasgasemissies reduceren en welke kosten komen hierbij kijken?

Kilometerheffing personenwagens
Wegenheffing personenwagens in Vlaanderen: het langverwachte rapport met cijfers. TML droeg vooral bij aan de tarificatie, de technologie en handhaving, het sociaal verantwoord beleid en de monitoring.

EPOC 2030-2050: Energietransitiemodellen voor België met als tijdshorizonten 2030 en 2050
TML werkt mee aan energietransitiemodellen voor België met als tijdshorizonten 2030 en 2050.

LEZ havenbedrijf Antwerpen
Dit project onderzocht de milieukostenefficiëntie en de maatschappelijke kosten en baten van de invoering van een lage-emissiezone (LEZ) in het havengebied van Antwerpen.

TERM 2019: De eerste en laatste kilometer – de sleutel tot duurzaam stedelijk transport
Hoe kunnen groene en duurzame transportopties voor de eerste en laatste kilometer het mobiliteitssysteem in steden duurzamer maken?

Overzicht van recente studies en beleid met betrekking tot de niet-uitlaatemissies van deeltjes als gevolg van de slijtage van remmen, banden en het wegdek
De uitstoot van niet-verbrandingsverontreinigende stoffen van voertuigen is de afgelopen twee decennia toegenomen. Dit omvat de uitstoot van remslijtage, bandenslijtage en wegslijtage.

TERM 2020 Train or plane?
Dit rapport vergelijkt de milieueffecten van reizen per trein en per vliegtuig.

TERM 2021 – wegverkeer koolstofvrij maken
Welke rol spelen voertuigen, brandstoffen en de transportvraag in het koolstofvrij maken van wegtransport?

Studie objectiveren mobiliteitsbeleid
Deze studie stelde een diagnose van het fileprobleem in Vlaanderen en Brussel en formuleerde concrete aanbevelingen om de congestie te verminderen.

Uitbreidingsstudie LEZ Gent
In deze studie onderzochten we de meest geschikte mogelijkheden tot uitbreiding van de huidige LEZ van Gent naar een groter gebied.

CO2-emissies van wegverkeer in de EU ETS
Deze studie onderzocht de voorwaarden en impact van de mogelijke opname van de CO2-emissies van wegverkeer in een emissiehandelssysteem.

TERM-rapporten 2022 - 2026
Digitalisering in het mobilteitssysteem: wat zijn de uitdagingen en opportuniteiten?

Vergelijking van de CO2-uitstoot van korteafstandsvluchten en alternatieven
We vergeleken de klimaatimpact van het vliegtuig, de trein en de langeafstandsbus voor 25 populaire vliegbestemmingen vanuit België.

Wat beïnvloedt de keuzes bij de aankoop van auto’s en bestelwagens in Vlaanderen?
In deze studie onderzoeken we hoe en in welke mate het aankoopgedrag van de Vlaming gestuurd kan worden in de richting van groenere voertuigen.

De betaalbaarheid van autorijden in de toekomst
TML onderzocht de mogelijke gevolgen voor de betaalbaarheid van autorijden van het bestaande Europees beleid en van voorstellen in het Fit for 55-pakket.

Vlaamse kilometerheffing voor het goederenvervoer
We bestuderen de vergroening en verruiming van de kilometerheffing voor het goederenvervoer in Vlaanderen.

Financiering van luchtverkeersmanagement
Op welke alternatieve manieren kunnen we luchtverkeer in Europa financieren?

BEV-Barometer
TML monitorde de evolutie van de randvoorwaarden voor elektrische auto’s in Vlaanderen.

Europese evaluatie van toekomstige koolstofarme ontwikkelingen
Europese duurzaamheidsdoelen en beleidshypothesen in 2030 en daarna: welke toekomstige ontwikkelingen kunnen auto’s en lichte bedrijfsvoertuigen koolstofarm maken?

Mobiliteitsbudget Hasselt-Leuven
Hoe kunnen we het gebruik van een waaier aan mobiliteitsdiensten stimuleren via een mobiliteitsbudget voor stadsbewoners?

Vergelijkend onderzoek luchtvaartsector - internationaal spoorvervoer
In opdracht van BBL voerden we een vergelijkende studie uit van de luchtvaartsector en het internationaal spoorvervoer, waarbij we de milieu-impact, subsidies, ticketprijzen en toegankelijkheid voor alle reizigers onderzochten.

De overgang van de EU naar groene energie in de transportsector
Hoe stapt de Europese transportsector over naar groene energie?

Haalbaarheidsstudie uitbreiding LEZ Antwerpen
Kan de lage-emissiezone in Antwerpen uitgebreid worden, en hoe?

De CO2-impact Brussel-Glasgow trein versus vliegtuig.
Een vliegreis Brussel-Glasgow stoot per passagier 20 keer meer CO₂ uit dan dezelfde reis met de trein.
Onze collega Inge Mayeres gaf vrijdag 5 november tekst en uitleg in het 19u Journaal op VRT.

TML'ers aan het woord! #8
In deze rubriek stellen we je graag voor aan onze collega's op TML. Op die manier leer je ons wat beter kennen en ontdek je wat iedereen binnen TML doet. Recent hadden we een gesprek met Bart, Roeland en Inge!

TML TALK #5 Sustainable ways to future air transport in Europe
Is een duurzamere luchtvaart met bijvoorbeeld biobrandstoffen mogelijk?