MKBA 3RX

21058
Van 2022 tot 2023
TML heeft de maatschappelijke kosten-batenanalyse van het 3RX-project, een alternatieve optie voor de heringebruikname van de IJzeren Rijn, herbeoordeeld met nieuwe vervoersprognoses en geactualiseerde cijfers. De MKBA omvatte de berekening van directe effecten op vrachtverkeer en passagierstransport, indirecte effecten op de economie en externe effecten zoals emissies en geluid. Voor de berekening van de indirecte effecten gebruikte TML het ISEEM-model.


De heringebruikname van de IJzeren Rijn, de spoorverbinding tussen de haven van Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied, is in het verleden uitvoerig onderzocht en gedocumenteerd. In de periode 2015 - 2017 werd de haalbaarheid onderzocht van een alternatieve optie, de zogenaamde Rhein-Ruhr Rail Connection (3RX). Het gaat om de verbetering van een aantal bestaande trajecten in het Maas-Rijn-Ruhr grensgebied dat Weert via Roermond en Venlo met Viersen verbindt.


In dit rapport herbeoordeelden we de maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) uit 2017, die deel uitmaakte van de haalbaarheidsstudie, voor het 3RX-project. We deden dit op basis van nieuwe en relevante elementen en cijfers.

Onze nieuwe berekeningen, op basis van nieuwe vervoersprognoses en met geactualiseerde cijfers, leidden tot een grote verbetering van de algemene baten-kostenverhouding in vergelijking met de vorige studie van 2017. Het resultaat was echter nog steeds negatief. Voor België was het resultaat wel positief, voor Duitsland neutraal en voor Nederland sterk negatief.

De MKBA hield rekening met alle effecten voor de maatschappij. We berekenden eerst de directe effecten (de effecten voor het vrachtverkeer en passagierstransport per spoor) en daarna de indirecte effecten (de effecten op de economie). Tot slot berekenden we de externe effecten (de veranderingen in emissies, geluid, ongevallen, vibraties). Deze hebben we dan uitgezet ten opzichte van de kosten van het project.

TML was verantwoordelijk voor de projectleiding en de MKBA zelf. De indirecte effecten berekenden we met het 
ISEEM-model.

Periode

Van 2022 tot 2023

Opdrachtgever

BE-NL-DE met coördinator FOD Mobiliteit en Vervoer

Partners

Panteia, ViaCon

Ons team

Griet De Ceuster, Christophe Heyndrickx, Saskia Van der Loo, Rosanne Vanpée
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign