Auto en gezondheid
07.21
Van 2007 tot 2008
TML stelde een rapport op over de fijnstofproblematiek in Vlaanderen, dat als basis diende voor een Burgerconventie over de impact van voertuigen op gezondheid. Het rapport belicht belangrijke punten zoals de bijdrage van verkeer aan fijnstofuitstoot, de gezondheidseffecten van fijn stof op de Vlaming en de noodzaak om niet-uitlaatemissies van voertuigen te adresseren.
TML maakte in opdracht van het viWTA (Vlaams instituut voor Wetenschappelijk en Technologisch aspectenonderzoek verbonden aan het Vlaams Parlement) een rapport over de fijnstofproblematiek in Vlaanderen. Het vormde de input voor een Burgerconventie - een participatieve publieksraadpleging - rond het thema Mijn auto, mijn gezondheid.
TML brengt via het rapport haar expertise rond verkeer en fijn stof naar het grote publiek. Voor het beschrijven van de gezondheidseffecten bracht de Afdeling Pneumologie van de Faculteit Geneeskunde van de KU Leuven haar kennis in.
Een aantal kernpunten uit het rapport zijn:
TML nam deel aan de eerste Vlaamse burgerconventie op 24 mei 2007 in het Vlaams Parlement, georganiseerd door het viWTA.
224 Vlamingen debatteerden een hele dag over concrete beleidsmaatregelen om de fijnstofemissies van het verkeer te verminderen. In kleine groepen van een tiental personen wijzigden en verbeterden ze voorgestelde maatregelen. Voor technische verduidelijkingen of vragen konden ze een beroep op drie experts: Frans Fierens van VMM, Tania Van Mierlo van LNE en Bruno Van Zeebroeck van TML.
De basis voor de discussie was een vereenvoudigde en ingekorte versie van het TML-studierapport “Auto en Gezondheid”.
TML maakte in opdracht van het viWTA (Vlaams instituut voor Wetenschappelijk en Technologisch aspectenonderzoek verbonden aan het Vlaams Parlement) een rapport over de fijnstofproblematiek in Vlaanderen. Het vormde de input voor een Burgerconventie - een participatieve publieksraadpleging - rond het thema Mijn auto, mijn gezondheid.
TML brengt via het rapport haar expertise rond verkeer en fijn stof naar het grote publiek. Voor het beschrijven van de gezondheidseffecten bracht de Afdeling Pneumologie van de Faculteit Geneeskunde van de KU Leuven haar kennis in.
Een aantal kernpunten uit het rapport zijn:
- Fijn stof kost de Vlaming tot drie gezonde levensjaren.
- Verkeer zorgt voor een derde van de uitstoot van fijn stof.
- Veel fijn stof waait aan uit het buitenland en Vlaams fijn stof waait dan weer naar het buitenland. Afhankelijk van locatie en weersomstandigheden, is 5 tot 30% van het fijn stof in de Vlaamse lucht afkomstig van verkeer in Vlaanderen.
- Als alle Europese dieselauto’s vervangen worden door dieselauto’s met roetfilter, zou de Vlaamse lucht 10% minder fijn stof bevatten.
- Het belang van niet-uitlaatemissies van verkeer zoals slijtage van banden, wegdek en remmen wordt steeds belangrijker.
TML nam deel aan de eerste Vlaamse burgerconventie op 24 mei 2007 in het Vlaams Parlement, georganiseerd door het viWTA.
224 Vlamingen debatteerden een hele dag over concrete beleidsmaatregelen om de fijnstofemissies van het verkeer te verminderen. In kleine groepen van een tiental personen wijzigden en verbeterden ze voorgestelde maatregelen. Voor technische verduidelijkingen of vragen konden ze een beroep op drie experts: Frans Fierens van VMM, Tania Van Mierlo van LNE en Bruno Van Zeebroeck van TML.
De basis voor de discussie was een vereenvoudigde en ingekorte versie van het TML-studierapport “Auto en Gezondheid”.