CO2-emissies van wegverkeer in de EU ETS
20130
2021
TML is door de Féderation Internationale de l’Automobile (FIA) gevraagd om een studie uit te voeren ter ondersteuning van de overwegingen van de Europese Commissie om emissiehandel toe te passen op de CO2-emissies van wegtransport en gebouwen, gezien de huidige beleidsmaatregelen onvoldoende zijn om de klimaatdoelstellingen te behalen.
Wegtransport in het bestaande Europees emissiehandelssysteem opnemen is zinvol voor twee redenen: omdat het een plafond zet op de uitstoot en omdat het ervoor zorgt dat CO2-reducties gebeuren waar dit het goedkoopst is. Een gelijktijdige daling van de brandstofbelasting voor wegtransport verhoogt de efficiëntie nog meer.
De Europese Commissie overweegt om emissiehandel toe te passen op de CO2-emissies van wegtransport en gebouwen. Dit zou kunnen via een uitbreiding van het bestaande emissiehandelssysteem (emissions trading system, ETS) of via een nieuwe, afzonderlijke ETS voor deze sectoren. Om haar standpunt hierover te onderbouwen heeft FIA, Féderation Internationale de l’Automobile - European Bureau, aan TML gevraagd om een studie uit te voeren.
Toekomstscenario’s van de Europese Commissie geven aan dat de klimaatdoelstellingen van wegtransport niet gehaald zullen worden met het bestaande beleid. De voertuigen worden wel steeds efficiënter, maar door de toenemende verkeersvolumes daalt de absolute uitstoot onvoldoende. Daarom is opname in de EU ETS zinvol: het zet een plafond op de emissies dat jaar na jaar daalt.
Wegtransport in het bestaande Europees emissiehandelssysteem opnemen is zinvol voor twee redenen: omdat het een plafond zet op de uitstoot en omdat het ervoor zorgt dat CO2-reducties gebeuren waar dit het goedkoopst is. Een gelijktijdige daling van de brandstofbelasting voor wegtransport verhoogt de efficiëntie nog meer.
De Europese Commissie overweegt om emissiehandel toe te passen op de CO2-emissies van wegtransport en gebouwen. Dit zou kunnen via een uitbreiding van het bestaande emissiehandelssysteem (emissions trading system, ETS) of via een nieuwe, afzonderlijke ETS voor deze sectoren. Om haar standpunt hierover te onderbouwen heeft FIA, Féderation Internationale de l’Automobile - European Bureau, aan TML gevraagd om een studie uit te voeren.
Toekomstscenario’s van de Europese Commissie geven aan dat de klimaatdoelstellingen van wegtransport niet gehaald zullen worden met het bestaande beleid. De voertuigen worden wel steeds efficiënter, maar door de toenemende verkeersvolumes daalt de absolute uitstoot onvoldoende. Daarom is opname in de EU ETS zinvol: het zet een plafond op de emissies dat jaar na jaar daalt.
De bestaande belastingen op brandstoffen in de EU zorgen reeds voor een impliciete koolstoftaks die veel hoger is voor wegtransport (tussen 160 en 240 euro/ton CO2) dan voor andere sectoren (ongeveer 40 euro/ton CO2). Bijkomende CO2-reducties zijn hierdoor duurder in wegtransport dan in andere sectoren. De opname van wegtransport in de EU ETS maakt emissiehandel mogelijk. Zo kunnen de reducties eerst gerealiseerd worden in de sectoren die hun emissies aan de laagste kosten kunnen terugdringen. De kostenefficiëntie kan nog vergroot worden door de bestaande brandstofbelastingen op wegtransport af te bouwen, zodat we evolueren naar een gelijker niveau van koolstoftaks in alle sectoren.
We vergeleken verschillende opties om emissiehandel toe te passen op wegtransport. Van deze opties biedt de volgende het meeste voordelen: een opname van wegtransport in de bestaande EU ETS, zowel voor vracht- als personenvervoer, op het niveau van de brandstofverdelers, met een veiling van de emissierechten. Dit kan complementair zijn met bestaande instrumenten zoals de CO2-standaarden voor nieuwe voertuigen en maakt sommige andere instrumenten overbodig. Er is wel flankerend beleid nodig voor lage inkomensgroepen.
In het rapport brachten we het huidige beleid voor CO2-reductie van wegtransport in kaart en lichtten we de werking van de EU ETS toe. Vervolgens onderzochten we de mogelijke opties om emissiehandel toe te passen in deze sector en de interactie met bestaande beleidsinstrumenten. Ten slotte analyseerden we de verwachte impacts van de meest relevante opties.
Het eindrapport kan u downloaden onder 'Rapporten' op deze pagina en dient als basis voor de communicatie van FIA naar haar leden en haar standpunt verdediging richting Europese beleidsmakers.
We vergeleken verschillende opties om emissiehandel toe te passen op wegtransport. Van deze opties biedt de volgende het meeste voordelen: een opname van wegtransport in de bestaande EU ETS, zowel voor vracht- als personenvervoer, op het niveau van de brandstofverdelers, met een veiling van de emissierechten. Dit kan complementair zijn met bestaande instrumenten zoals de CO2-standaarden voor nieuwe voertuigen en maakt sommige andere instrumenten overbodig. Er is wel flankerend beleid nodig voor lage inkomensgroepen.
In het rapport brachten we het huidige beleid voor CO2-reductie van wegtransport in kaart en lichtten we de werking van de EU ETS toe. Vervolgens onderzochten we de mogelijke opties om emissiehandel toe te passen in deze sector en de interactie met bestaande beleidsinstrumenten. Ten slotte analyseerden we de verwachte impacts van de meest relevante opties.
Het eindrapport kan u downloaden onder 'Rapporten' op deze pagina en dient als basis voor de communicatie van FIA naar haar leden en haar standpunt verdediging richting Europese beleidsmakers.