Projecten en artikels van Stef Proost
-
Stef Proost
OnderzoekerProf. Stef Proost ondersteunt TML als onafhankelijk expert. Stef is emeritus gewoon hoogleraar met opdracht aan de KU Leuven en doceert transport en milieueconomie aan de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen en aan de Faculteit Ingenieurswetenschappen. Hij voert onderzoek uit rond optimale prijszetting en investeringen voor wegtransport, publiek transport en luchtvaart. De laatste jaren werkt hij meer rond klimaatbeleid voor de transportsector met onderzoekers in Duitsland, Zweden en Noorwegen. Zijn werk kan hier geraadpleegd worden.

MKBA R0 Noord
TML voerde een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit van het noordelijke deel van de Ring rond Brussel (R0).

COMPAIR
Is het tijd om het beheer en de controle van luchtverkeer te liberaliseren?
Duurzame brandstoffen voor de luchtvaart
Wat zijn mogelijke strategieën voor het gebruik van hernieuwbare brandstoffen in de Europese luchtvaart?
Basisbereikbaarheid bij het Vlaamse stads- en streekvervoer
We steunden de Vlaamse Regering bij de onderbouwing en financiering van het kernnet en bredere marktwerking van het aanvullend net.

Kilometerheffing personenwagens
Wegenheffing personenwagens in Vlaanderen: het langverwachte rapport met cijfers. TML droeg vooral bij aan de tarificatie, de technologie en handhaving, het sociaal verantwoord beleid en de monitoring.

Studie objectiveren mobiliteitsbeleid
Deze studie stelde een diagnose van het fileprobleem in Vlaanderen en Brussel en formuleerde concrete aanbevelingen om de congestie te verminderen.

CO2-emissies van wegverkeer in de EU ETS
Deze studie onderzocht de voorwaarden en impact van de mogelijke opname van de CO2-emissies van wegverkeer in een emissiehandelssysteem.

ACCHANGE
Kan een verticale integratie van luchtvaartnavigatiediensten, luchthavens en luchtvaarmaatschappijen in een regionale context voor verandering zorgen in de luchtvaartsector?
Distributieve effecten van een regionale kilometerheffing in Vlaanderen
Tegenstanders van rekeningrijden uiten vaak hun bezorgdheid over de billijkheid van dit systeem. Op basis van een uitgebreide studie tonen wij aan dat de kosten en baten vooral afhangen van het profiel van de autogebruiker en niet van het inkomen, zodat huishoudens met een gemiddeld autogebruik over het algemeen voordeel hebben.

TML TALK #10 Welke (r)evolutie voor het parkeerbeleid?
Op 14 december zoomen we tijdens de middaglunch in op dit topic met enerzijds enkele academische inzichten dankzij Prof. Stef Proost en anderzijds de praktijkervaring uit parkeerinnovatiestad Rotterdam dankzij de inbreng van Debby Bornebroek en Dennis Uijtdewilligen, beide parkeerexperten van de gemeente Rotterdam.

TML TALK #17 Hoe introduceer je elektrische vrachtwagens in de EU als de ontwikkeling van batterijen onzeker is?

TML Talk #20 Wat is het effect van beleid voor het terugdringen van koolstofemissies in de internationale scheepvaart- en luchtvaartsector?
In deze extra TML Talk zoomden we in op de effecten van een CO2-beleid in de zee- en luchtvaartsector.