Container Terminal Athus
23006
Van 2023 tot 2024
TML heeft een subsidiedossier voorbereid voor Container Terminal Athus om Europese subsidies te verkrijgen voor de uitbreiding van hun infrastructuur. Dit omvatte een maatschappelijke kosten-batenanalyse om de impact op congestie, tijdswinst, emissies, ongevallen en geluidsoverlast te evalueren.
Container Terminal Athus (CTA) voorziet in de logistiek en het transport over land van maritieme containers tussen de Noordzeehavens en het Saarland, Lotharingen en Luxemburg. CTA plant een uitbreiding en een aanpassing van haar infrastructuur om een groter aantal containers per spoor te vervoeren. Ze komt hiervoor in aanmerking voor Europese subsidies. TML bereidde voor CTA een volledig subsidiedossier voor, inclusief een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA), in het kader van het Europees programma Connecting Europe Facility (CEF) Transport.
Dit project resulteerde in een volledig en kwalitatief subsidiedossier voor het CEF-programma. Bij het subsidiedossier hoorde een rapport dat de resultaten van de MKBA bevat. Hierin toonden we aan wat de maatschappelijke kosten en baten zijn van de uitbreiding van de terminal. We keken onder andere naar effecten op congestie, tijdswinsten, emissies, ongevallen en geluidsoverlast.
De MKBA wees uit dat de aanpassing en uitbreiding van de terminal een aanzienlijke maatschappelijke meerwaarde biedt. Kort samengevat zal het project het serviceniveau voor transporteurs verbeteren en een modal shift stimuleren. Hierdoor zullen alle terminals in Zuid-Europa die verbonden zijn met de havens van de Noordzee profiteren van een frequentere dienstregeling en kortere transittijden, wat hen beter laat concurreren met wegvervoer. Over de levensduur van het project zal dit leiden tot het vermijden van 2,1 miljard vrachtwagenkilometers. De verwachte groei in goederenvervoer zal per spoor opvangen worden, het aantal verkeersongevallen vermindert door minder vrachtwagens op de weg, de terminal wordt klimaatbestendig en we vermijden de uitstoot van meer dan 500.000 ton broeikasgassen.
TML heeft een sterke expertise in het opmaken van CEF-dossiers. We voerden eerder al verschillende MKBA’s uit voor CEF-aanvragen van klanten en begeleidden de opdrachtgever ook in deze materie.
Container Terminal Athus (CTA) voorziet in de logistiek en het transport over land van maritieme containers tussen de Noordzeehavens en het Saarland, Lotharingen en Luxemburg. CTA plant een uitbreiding en een aanpassing van haar infrastructuur om een groter aantal containers per spoor te vervoeren. Ze komt hiervoor in aanmerking voor Europese subsidies. TML bereidde voor CTA een volledig subsidiedossier voor, inclusief een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA), in het kader van het Europees programma Connecting Europe Facility (CEF) Transport.
Dit project resulteerde in een volledig en kwalitatief subsidiedossier voor het CEF-programma. Bij het subsidiedossier hoorde een rapport dat de resultaten van de MKBA bevat. Hierin toonden we aan wat de maatschappelijke kosten en baten zijn van de uitbreiding van de terminal. We keken onder andere naar effecten op congestie, tijdswinsten, emissies, ongevallen en geluidsoverlast.
De MKBA wees uit dat de aanpassing en uitbreiding van de terminal een aanzienlijke maatschappelijke meerwaarde biedt. Kort samengevat zal het project het serviceniveau voor transporteurs verbeteren en een modal shift stimuleren. Hierdoor zullen alle terminals in Zuid-Europa die verbonden zijn met de havens van de Noordzee profiteren van een frequentere dienstregeling en kortere transittijden, wat hen beter laat concurreren met wegvervoer. Over de levensduur van het project zal dit leiden tot het vermijden van 2,1 miljard vrachtwagenkilometers. De verwachte groei in goederenvervoer zal per spoor opvangen worden, het aantal verkeersongevallen vermindert door minder vrachtwagens op de weg, de terminal wordt klimaatbestendig en we vermijden de uitstoot van meer dan 500.000 ton broeikasgassen.
TML heeft een sterke expertise in het opmaken van CEF-dossiers. We voerden eerder al verschillende MKBA’s uit voor CEF-aanvragen van klanten en begeleidden de opdrachtgever ook in deze materie.