De Nieuwe Rand
21061 23012
Van 2022 tot 2025
TML voert een studie uit naar het oostelijk deel van het Haventracé, van knooppunt Wommelgem tot de aansluiting van de R2 op de A12, met als doel de verkeersstructuur in de Antwerpse regio te verbeteren en duurzame mobiliteit te bevorderen. TML richt zich op het mobiliteitsonderzoek, waaronder modeldoorrekeningen en kosten-batenanalyses, en verzamelt standpunten van stakeholders om een voorkeursalternatief voor het tracé te formuleren.
Deze studie (voorheen 'Complex project Oostelijke Verbinding') behelst het alternatievenonderzoek en de uitwerking van een voorkeursalternatief voor het oostelijk deel van het Haventracé. Dit is het segment vanaf het knooppunt Wommelgem tot de aansluiting van de R2 op de A12. We onderzoeken hierbij volgende elementen:
Het Haventracé is onderdeel van het zogeheten Toekomstverbond. Het is een tracé rond de stad, bestemd voor havenverkeer en doorgaand verkeer. Het Toekomstverbond bestaat uit een grote, diverse groep stakeholders die streven naar een goede balans tussen leefbaarheid en mobiliteit. Het doel van de onderzoeksfase is in eerste instantie om te komen tot een duidelijke keuze over het infrastructurele oostelijke traject van het Haventracé, inclusief het verbeteren van bestaande situaties (bv. verkeershinder, barrières, verkeersveiligheid enz.). Daarnaast is het doel om de kansrijke opties om deze weginfrastructuur te integreren met infrastructuur voor duurzame transportmodi na te gaan. Een andere algemene doelstelling is om mogelijkheden en randvoorwaarden te verkennen en te onderzoeken inzake een ruimtelijk (landschaps-)concept en vervolgens een substantiële bijdrage te leveren aan de verbetering van de omgevingskwaliteit en leefbaarheid in het gebied ten oosten van Antwerpen.
In deze studie verzamelen we de standpunten van alle stakeholders en objectiveren en onderbouwen we de bezorgdheden en positieve effecten van de alternatieven om ze ten slotte tegen elkaar af te wegen en een voorkeursvariant te formuleren. Eerst wordt de alternatievenonderzoeksnota opgemaakt, waarin de verschillende technisch haalbare alternatieven worden benoemd. Na raadpleging van de adviesinstanties, verwerking van de inspraakreacties en de kosten-batenanalyse (KBA) wordt een voorkeursalternatief uitgewerkt.
Binnen dit project staat TML in voor een belangrijk deel van het mobiliteitsonderzoek, waaronder de aansturing van modeldoorrekeningen met zowel de strategische modellen als het MDVM, de interpretatie van de resultaten daarvan en de kosten-batenanalyse.
Onderzoeker Kristof gaf samen met collega’s van Sweco de honderden geïnteresseerden op de infomarkt alvast meer uitleg. Lees het artikel in de Gazet van Antwerpen hier.
Deze studie (voorheen 'Complex project Oostelijke Verbinding') behelst het alternatievenonderzoek en de uitwerking van een voorkeursalternatief voor het oostelijk deel van het Haventracé. Dit is het segment vanaf het knooppunt Wommelgem tot de aansluiting van de R2 op de A12. We onderzoeken hierbij volgende elementen:
- De rol van het Haventracé in het verbeteren van de verkeersstructuur in de Antwerpse regio en de bijdrage in de realisatie van de modal shift.
- Hoe de bundeling van de weginfrastructuur met infrastructuur voor duurzame mobiliteit kan gebeuren.
- Hoe de infrastructuur geïntegreerd kan worden in een gebiedsvisie die de omgevingskwaliteit verbetert en inspeelt op de klimaatuitdagingen.
Het Haventracé is onderdeel van het zogeheten Toekomstverbond. Het is een tracé rond de stad, bestemd voor havenverkeer en doorgaand verkeer. Het Toekomstverbond bestaat uit een grote, diverse groep stakeholders die streven naar een goede balans tussen leefbaarheid en mobiliteit. Het doel van de onderzoeksfase is in eerste instantie om te komen tot een duidelijke keuze over het infrastructurele oostelijke traject van het Haventracé, inclusief het verbeteren van bestaande situaties (bv. verkeershinder, barrières, verkeersveiligheid enz.). Daarnaast is het doel om de kansrijke opties om deze weginfrastructuur te integreren met infrastructuur voor duurzame transportmodi na te gaan. Een andere algemene doelstelling is om mogelijkheden en randvoorwaarden te verkennen en te onderzoeken inzake een ruimtelijk (landschaps-)concept en vervolgens een substantiële bijdrage te leveren aan de verbetering van de omgevingskwaliteit en leefbaarheid in het gebied ten oosten van Antwerpen.
In deze studie verzamelen we de standpunten van alle stakeholders en objectiveren en onderbouwen we de bezorgdheden en positieve effecten van de alternatieven om ze ten slotte tegen elkaar af te wegen en een voorkeursvariant te formuleren. Eerst wordt de alternatievenonderzoeksnota opgemaakt, waarin de verschillende technisch haalbare alternatieven worden benoemd. Na raadpleging van de adviesinstanties, verwerking van de inspraakreacties en de kosten-batenanalyse (KBA) wordt een voorkeursalternatief uitgewerkt.
Binnen dit project staat TML in voor een belangrijk deel van het mobiliteitsonderzoek, waaronder de aansturing van modeldoorrekeningen met zowel de strategische modellen als het MDVM, de interpretatie van de resultaten daarvan en de kosten-batenanalyse.
Onderzoeker Kristof gaf samen met collega’s van Sweco de honderden geïnteresseerden op de infomarkt alvast meer uitleg. Lees het artikel in de Gazet van Antwerpen hier.