De kosten van mobiliteit

07.38
Van 2007 tot 2008
TML analyseerde de kosten van autorijden in tien landen voor de jaren 1995, 2005 en 2020, met een focus op verschillende voertuigklassen en brandstofsoorten. De bevindingen tonen een stijging van de mobiliteitskosten aan, vooral door toenemende brandstofprijzen, nieuwe maatregelen tegen files en strengere emissie- en veiligheidsreglementen, wat leidt tot hogere totale uitgaven voor autorijders.


In deze studie werden de kosten van het autorijden geanalyseerd voor tien landen, met name Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Zweden, Denemarken, Spanje, Italië, Polen en Tsjechië. Om een zicht te krijgen op verleden, heden en toekomst, zijn de kosten berekend voor 1995, 2005 en 2020.


Er werd gewerkt met zes klassen van wagens, verdeeld volgens brandstof (benzine of diesel) en cilinderinhoud (1400cc, 1400 - 2000cc en 2000cc). De alles-inclusief kost per gereden kilometer varieert van € 0,225 voor een kleine Tsjechische dieselwagen tot € 0,641 voor een grote benzinewagen in Frankrijk.

Mobiliteit draagt sterk bij tot de economische en sociale ontwikkelingen van elk individu. De kosten van mobiliteit nemen toe, vooral de kosten van het autorijden. De stijging van deze kosten zou worden veroorzaakt door het olieverbruik, maar ook de nieuwe maatregelen om files te bestrijden en de emissie- en veiligheidsverordeningen veroorzaken een toename van de kosten.

De belangrijkste trends zijn de volgende:
  • Brandstof: dieselwagens zijn traditioneel duurder in aankoop, maar goedkoper in gebruik dan benzinewagens. Waar dit tot op heden voldoende was om diesel interessanter te maken, kunnen stijgende brandstofprijzen het verschil in kostprijs drukken en benzinewagens opnieuw meer op de voorgrond brengen. CO2-normering zorgt ervoor dat brandstofverbruik wel zal dalen. Op basis van voorzichtige prognoses wijst onze analyse uit dat dit niet zal volstaan om het aandeel van brandstof in de totale uitgaven te doen dalen.
  • Taxatie: belastingen worden steeds meer afgestemd op de uitstoot van wagens. Een overgang naar minder vaste en meer variabele taxatie ligt binnen de verwachtingen en past binnen het kader van de internalisering van externe kosten. De huidige belastingdruk op wagens ligt gemiddeld tussen 33% en 37%. Deze zou licht kunnen dalen in de toekomst, vooral door de sterkere verwachte stijging van andere uitgavenposten (zie vorige en volgende paragraaf). In het streven naar een eengemaakte markt is een uniformering van belastingsystemen van groot belang.
  • Regulering: euronormen en veiligheidsvoorschriften hebben op dit moment al gezorgd voor een prijsstijging van € 2000 - € 2300. De reeds bekende strengere normen zullen nog eens € 1000 - € 1500 aan extra kosten per wagen veroorzaken. In totaal vertegenwoordigt dit een meerkost van zowat 6% over de totale gebruikstijd van de wagen.

Periode

Van 2007 tot 2008

Opdrachtgever

European Automobile Manufacturers Association (ACEA)

Partners

TNO

Ons team

Griet De Ceuster, Tim Breemersch, Bart Van Herbruggen
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign
Loading