Effecten van een verbod op binnenlandse vluchten
24032
2024
Deze studie onderzoekt de socio-economische impact van een mogelijk verbod op binnenlandse vluchten met straal- of turbopropvliegtuigen, dat door minister Gilkinet wordt overwogen vanwege de milieueffecten. TML analyseert de gevolgen van deze maatregel voor betrokken doelgroepen en de samenleving, met aandacht voor vliegbewegingen, economische en sociale effecten en milieueffecten.
Deze studie analyseert de socio-economische impact van een verbod op binnenlandse vluchten met straal- of turbopropvliegtuigen. De federale minister van Mobiliteit Gilkinet overweegt een dergelijk verbod in te voeren omwille van de milieueffecten van deze vluchten. De luchtvaart in het algemeen is verantwoordelijk voor een belangrijk deel van de CO2-emissies. Vluchten over zeer korte afstanden vormen maar een klein deel van alle vluchten, maar dragen buitenproportioneel bij tot deze emissies. Voor deze zeer korte vluchten bestaan bovendien goede verplaatsingsalternatieven. In het licht van de klimaatdoelstellingen waartoe België zich verbonden heeft, is een verbod op binnenlandse vluchten dus een maatregel die een weliswaar beperkt maar toch relatief groot effect kan hebben.
TML brengt de mogelijke effecten van de maatregel in kaart voor de verschillende betrokken doelgroepen en voor de samenleving in haar geheel. Om een antwoord te kunnen geven op die vraag, willen we eerst een goed inzicht krijgen in wat de maatregel precies doet en wat de effecten op het aantal vliegbewegingen zullen zijn. Samengevat zal de studie vier vragen beantwoorden:
Om deze vragen te beantwoorden, verzamelen en analyseren we de beschikbare data over de vluchtbewegingen en -motieven tussen Belgische luchthavens. We voeren ook een aantal gesprekken met betrokken partijen uit de sector, zoals luchthavenuitbaters, charterbedrijven, privéjetoperatoren en toezichthoudende overheden.
Vervolgens analyseren we de directe en indirecte effecten van de maatregel, met name de effecten op het aantal vliegbewegingen, economische effecten, sociale effecten en milieueffecten.
De resultaten van de analyses worden gebundeld in een eindrapport voor de opdrachtgever.
Deze studie analyseert de socio-economische impact van een verbod op binnenlandse vluchten met straal- of turbopropvliegtuigen. De federale minister van Mobiliteit Gilkinet overweegt een dergelijk verbod in te voeren omwille van de milieueffecten van deze vluchten. De luchtvaart in het algemeen is verantwoordelijk voor een belangrijk deel van de CO2-emissies. Vluchten over zeer korte afstanden vormen maar een klein deel van alle vluchten, maar dragen buitenproportioneel bij tot deze emissies. Voor deze zeer korte vluchten bestaan bovendien goede verplaatsingsalternatieven. In het licht van de klimaatdoelstellingen waartoe België zich verbonden heeft, is een verbod op binnenlandse vluchten dus een maatregel die een weliswaar beperkt maar toch relatief groot effect kan hebben.
TML brengt de mogelijke effecten van de maatregel in kaart voor de verschillende betrokken doelgroepen en voor de samenleving in haar geheel. Om een antwoord te kunnen geven op die vraag, willen we eerst een goed inzicht krijgen in wat de maatregel precies doet en wat de effecten op het aantal vliegbewegingen zullen zijn. Samengevat zal de studie vier vragen beantwoorden:
- Hoeveel binnenlandse vluchten zijn er momenteel, voor welke toepassingen, en wat is de verwachte evolutie bij ongewijzigd beleid?
- Waarom worden deze binnenlandse vluchten uitgevoerd?
- Welk effect zal een verbod naar verwachting hebben op de luchtvaart en het aantal verplaatsingen met andere vervoerwijzen?
- Wat zijn de gevolgen van deze veranderingen voor de economie, de samenleving en het milieu?
Om deze vragen te beantwoorden, verzamelen en analyseren we de beschikbare data over de vluchtbewegingen en -motieven tussen Belgische luchthavens. We voeren ook een aantal gesprekken met betrokken partijen uit de sector, zoals luchthavenuitbaters, charterbedrijven, privéjetoperatoren en toezichthoudende overheden.
Vervolgens analyseren we de directe en indirecte effecten van de maatregel, met name de effecten op het aantal vliegbewegingen, economische effecten, sociale effecten en milieueffecten.
De resultaten van de analyses worden gebundeld in een eindrapport voor de opdrachtgever.