Evaluatie federaal klimaatbeleid
20076
2021
TML werkte aan de evaluatie en verfijning van de impact van federale klimaatmaatregelen op transport, waaronder de fietsvergoeding en energie-efficiëntie van spoorwegen, om de reductie van CO2-emissies beter in kaart te brengen. De resultaten ondersteunen de Europese klimaatrapportering en bieden inzicht in de daadwerkelijke bijdrage van elke maatregel.
In dit project hebben we de evaluatie van de federale klimaatmaatregelen op het gebied van transport geüpdatet, zoals de fietsvergoeding van het woon-wegverkeer, maatregelen voor de vermindering van het energieverbruik van de spoorwegen enz. De resultaten worden gebruikt in de officiële Europese klimaatrapportering. De impact van deze maatregelen gaat van enkele tot honderden kilotonnen CO2.
We bekeken hoe we de bestaande evaluatie uit 2017 van de klimaatmaatregelen konden verbeteren. In de tweede helft van 2021 verleenden we verdere ondersteuning voor de evaluatie van nieuwe klimaatmaatregelen.
Het resultaat bestaat uit een inschatting van de reductie van CO2-emissies van elke federale klimaatmaatregel op het gebied van transport. Voor de verschillende maatregelen hebben we ingeschat wat de situatie zou zijn zonder de maatregel en vervolgens welk deel van het resultaat kan toegewezen worden aan de maatregel zelf. Dit betekende dat de effectieve impact van de maatregel dikwijls aanzienlijk lager werd dan de schijnbare impact. TML heeft daarnaast de berekening van de precieze impact van de maatregelen verder verfijnd.
We finaliseerden het rapport in mei 2021. Aansluitend gaven we bijzondere steun voor enkele nieuwe federale klimaatmaatregelen van het Nationaal Energie- en Klimaatplan 2021 - 2030.
In dit project hebben we de evaluatie van de federale klimaatmaatregelen op het gebied van transport geüpdatet, zoals de fietsvergoeding van het woon-wegverkeer, maatregelen voor de vermindering van het energieverbruik van de spoorwegen enz. De resultaten worden gebruikt in de officiële Europese klimaatrapportering. De impact van deze maatregelen gaat van enkele tot honderden kilotonnen CO2.
We bekeken hoe we de bestaande evaluatie uit 2017 van de klimaatmaatregelen konden verbeteren. In de tweede helft van 2021 verleenden we verdere ondersteuning voor de evaluatie van nieuwe klimaatmaatregelen.
Het resultaat bestaat uit een inschatting van de reductie van CO2-emissies van elke federale klimaatmaatregel op het gebied van transport. Voor de verschillende maatregelen hebben we ingeschat wat de situatie zou zijn zonder de maatregel en vervolgens welk deel van het resultaat kan toegewezen worden aan de maatregel zelf. Dit betekende dat de effectieve impact van de maatregel dikwijls aanzienlijk lager werd dan de schijnbare impact. TML heeft daarnaast de berekening van de precieze impact van de maatregelen verder verfijnd.
We finaliseerden het rapport in mei 2021. Aansluitend gaven we bijzondere steun voor enkele nieuwe federale klimaatmaatregelen van het Nationaal Energie- en Klimaatplan 2021 - 2030.