GRACE
03.27
2007
Het GRACE-project had als doel om nieuw bewijs te leveren over de gebruikskosten van vervoerinfrastructuur en de impact van het doorrekenen van deze kosten aan gebruikers. TML analyseerde de effecten van marginale-kostbeprijzing op vervoerssamenstelling en welvaart.
Het doel van GRACE was nieuw bewijs te leveren over de gebruikskosten van vervoerinfrastructuur voor alle vervoerswijzen en over de gevolgen van het doorrekenen van deze kosten aan gebruikers. Dit impliceerde studies om de marginale kosten van slijtage, congestie, ongevallen en milieueffecten te meten. Voor weg en spoor lag de nadruk op het vullen van de hiaten in de bestaande kennis over kosten; voor lucht en water was er veel minder om op voort te bouwen.
Met de schattingen voor externe kosten gemaakt binnen het GRACE-project analyseerden we het effect van het invoeren van marginale-kostbeprijzing op de samenstelling van het vervoer en op de welvaart. We gebruikten het TREMOVE-model om drie mogelijke prijsscenario’s te analyseren. Deze scenario’s verschillen onderling in hun complexiteit. De belangrijkste resultaten zijn als volgt:
Het doel van GRACE was nieuw bewijs te leveren over de gebruikskosten van vervoerinfrastructuur voor alle vervoerswijzen en over de gevolgen van het doorrekenen van deze kosten aan gebruikers. Dit impliceerde studies om de marginale kosten van slijtage, congestie, ongevallen en milieueffecten te meten. Voor weg en spoor lag de nadruk op het vullen van de hiaten in de bestaande kennis over kosten; voor lucht en water was er veel minder om op voort te bouwen.
Met de schattingen voor externe kosten gemaakt binnen het GRACE-project analyseerden we het effect van het invoeren van marginale-kostbeprijzing op de samenstelling van het vervoer en op de welvaart. We gebruikten het TREMOVE-model om drie mogelijke prijsscenario’s te analyseren. Deze scenario’s verschillen onderling in hun complexiteit. De belangrijkste resultaten zijn als volgt:
- Het is zeer moeilijk om de externe kosten van auto’s en moto’s te internaliseren als je alleen gebruikmaakt van een brandstofbelasting.
- De wijze waarop de bijkomende belastinginkomsten gebruikt worden, is even belangrijk als de selectie van het prijsscenario.
- De welvaartsbaten komen voornamelijk van de daling in externe ongevalkosten, de daling in externe congestiekosten en het goed gebruik van de bijkomende belastinginkomsten.
- De prijsscenario’s die hier gebruikt werden, houden geen rekening met de volledige mix aan mogelijke instrumenten. Sommige externe factoren zoals ongevallen hebben nood aan fijnere instrumenten zoals boetes voor snelheidsovertredingen of dronkenschap opdat de bestuurder rekening houdt met de sociale kost van zijn gedrag.