Impact filefilteren motorrijders
22021
Van 2022 tot 2023
TML analyseerde de mobiliteitseffecten van het toelaten van filefilteren voor motorrijders in Luxemburg, op vraag van het Ministère de la Mobilité et des Travaux Publics. We gebruikten cameradata en congestiemodellen om reistijdwinsten voor motorrijders en andere weggebruikers te kwantificeren en simuleerden de impact op basis van de huidige verkeerssituatie.
In Luxemburg is het niet toegelaten voor motorrijders om tussen twee rijstroken te filteren in geval van file. In België en Nederland bestaat hiervoor wel een wetgevend kader, waardoor motorrijders zich in een file vlotter kunnen bewegen dan de rest van verkeer. Het Ministère de la Mobilité et des Travaux Publics Luxembourg vroeg beleidsadvies omtrent de mobiliteits- en verkeersveiligheidseffecten van het toelaten van filefilteren voor motorrijders.
TML analyseerde in deze studie de mobiliteitseffecten van filefilteren. Op basis van beschikbare metingen, afkomstig van camera’s langs Luxemburgse snelwegen, kwantificeerden we reistijdwinsten voor zowel motorrijders als auto- en vrachtverkeer. We kozen hiervoor twee fileknelpunten en modelleerden voor deze punten een congestiefunctie. Zo verkregen we een verband tussen de verkeersvolumes en de snelheden op bepaalde wegsegmenten. Op basis van grondige data-analyses brachten we de huidige situatie in kaart, om zo de impact van filefilteren te kunnen simuleren.
We toonden aan dat als motorrijders mogen filefilteren, ze hierdoor sneller zijn en dus tijdswinsten realiseren. In beperktere mate ervaren ook andere weggebruikers tijdswinsten. Door de lagere tijdskosten zullen iets meer mensen de motor kiezen voor hun verplaatsing, wat een bijkomend mobiliteitseffect genereert. We schatten de economische waarde van deze mobiliteitseffecten op ongeveer 1 miljoen euro per jaar.
In Luxemburg is het niet toegelaten voor motorrijders om tussen twee rijstroken te filteren in geval van file. In België en Nederland bestaat hiervoor wel een wetgevend kader, waardoor motorrijders zich in een file vlotter kunnen bewegen dan de rest van verkeer. Het Ministère de la Mobilité et des Travaux Publics Luxembourg vroeg beleidsadvies omtrent de mobiliteits- en verkeersveiligheidseffecten van het toelaten van filefilteren voor motorrijders.
TML analyseerde in deze studie de mobiliteitseffecten van filefilteren. Op basis van beschikbare metingen, afkomstig van camera’s langs Luxemburgse snelwegen, kwantificeerden we reistijdwinsten voor zowel motorrijders als auto- en vrachtverkeer. We kozen hiervoor twee fileknelpunten en modelleerden voor deze punten een congestiefunctie. Zo verkregen we een verband tussen de verkeersvolumes en de snelheden op bepaalde wegsegmenten. Op basis van grondige data-analyses brachten we de huidige situatie in kaart, om zo de impact van filefilteren te kunnen simuleren.
We toonden aan dat als motorrijders mogen filefilteren, ze hierdoor sneller zijn en dus tijdswinsten realiseren. In beperktere mate ervaren ook andere weggebruikers tijdswinsten. Door de lagere tijdskosten zullen iets meer mensen de motor kiezen voor hun verplaatsing, wat een bijkomend mobiliteitseffect genereert. We schatten de economische waarde van deze mobiliteitseffecten op ongeveer 1 miljoen euro per jaar.