Lubbeek slimme regio
22010
Van 2022 tot 2024
Lubbeek bouwde een digital twin om de impact van geplande wegenwerken op verkeersstromen en verkeersveiligheid te simuleren. TML verrijkte deze digital twin met modellen voor fietsverkeersveiligheid.
In de gemeente Lubbeek staan de komende jaren heel wat ingrijpende werken aan de weginfrastructuur gepland. Maar wat is de invloed hiervan op de verkeersstromen? Welke routes zijn gevoelig voor sluipverkeer? Hoe kan je dit voorkomen? Welke maatregelen zijn er om de fietsverkeersveiligheid te verhogen?
Om de impact van bepaalde maatregelen op de doorstroming en de veiligheid zo realistisch mogelijk te voorspellen, liet de gemeente een digital twin bouwen. Hiermee kunnen heel wat scenario's met elkaar afgewogen worden om zo het beste te kiezen.
Om het project mogelijk te maken sloegen verschillende partners de handen in elkaar.
Cyclomedia bracht met 360°-beeldmateriaal de huidige weginfrastructuur accuraat in kaart. Rear Window breidde het Telraamnetwerk in Lubbeek uit om zo een volledig beeld te krijgen van het aantal auto's, vrachtwagens en fietsers dat door de straten rijdt. Die informatie gebruikte Cegeka om een digitale tweeling te bouwen op haar platform Mobilize. Transport & Mobility Leuven verrijkte deze met modellen voor fietsverkeersveiligheid. Het gemeentebestuur en de Raad voor Mobiliteit en Verkeersveiligheid reikte mogelijke scenario's aan die gesimuleerd dienden te worden.
De resultaten werden mee geïnterpreteerd door het Instituut Mobiliteit van UHasselt (IMOB), dat ook een simulatie van de verkeersvraag uitvoerde. Het geheel werd gecoördineerd door het autonoom provinciebedrijf Vera, dat ook instond voor de kennisdeling met andere lokale besturen.
Dit project werd mede mogelijk gemaakt dankzij o.a. de financiële steun van het Slimme Regio-programma van provincie Vlaams-Brabant.
In de gemeente Lubbeek staan de komende jaren heel wat ingrijpende werken aan de weginfrastructuur gepland. Maar wat is de invloed hiervan op de verkeersstromen? Welke routes zijn gevoelig voor sluipverkeer? Hoe kan je dit voorkomen? Welke maatregelen zijn er om de fietsverkeersveiligheid te verhogen?
Om de impact van bepaalde maatregelen op de doorstroming en de veiligheid zo realistisch mogelijk te voorspellen, liet de gemeente een digital twin bouwen. Hiermee kunnen heel wat scenario's met elkaar afgewogen worden om zo het beste te kiezen.
Om het project mogelijk te maken sloegen verschillende partners de handen in elkaar.
Cyclomedia bracht met 360°-beeldmateriaal de huidige weginfrastructuur accuraat in kaart. Rear Window breidde het Telraamnetwerk in Lubbeek uit om zo een volledig beeld te krijgen van het aantal auto's, vrachtwagens en fietsers dat door de straten rijdt. Die informatie gebruikte Cegeka om een digitale tweeling te bouwen op haar platform Mobilize. Transport & Mobility Leuven verrijkte deze met modellen voor fietsverkeersveiligheid. Het gemeentebestuur en de Raad voor Mobiliteit en Verkeersveiligheid reikte mogelijke scenario's aan die gesimuleerd dienden te worden.
De resultaten werden mee geïnterpreteerd door het Instituut Mobiliteit van UHasselt (IMOB), dat ook een simulatie van de verkeersvraag uitvoerde. Het geheel werd gecoördineerd door het autonoom provinciebedrijf Vera, dat ook instond voor de kennisdeling met andere lokale besturen.
Dit project werd mede mogelijk gemaakt dankzij o.a. de financiële steun van het Slimme Regio-programma van provincie Vlaams-Brabant.