Projecten en artikels van Willem Himpe
-
Willem Himpe
OnderzoekerWillem Himpe is burgerlijk ingenieur met specialisatie verkeer. Tot juni 2021 combineerde hij het werk bij TML met een deeltijdse tewerkstelling als doctoraatsassistent aan de KU Leuven. Willem focust op dynamische verkeersmodellen, mobiliteitsanalyses en innovatieve datacollectie, zoals het afleiden van verplaatsingspatronen op basis van mobiele gegevens en navigatiediensten. Hij was nauw betrokken als systeemontwikkelaar bij de uitbouw van Telraam en leidt sindsdien het onderzoek rond Traffic Scout. Deze tools gebruikte Willem ook om de Vlaamse en Brusselse verkeersvolumes op jaarniveau in te schatten binnen het Flomoviaproject.

Verkeerslichtenregelingen: een overzicht
Een overzicht van alle verkeerslichtenregelingen die TML uitwerkte.

Lubbeek slimme regio
Voor de gemeente Lubbeek werkten we mee aan een digital twin om verkeersstromen en fietsveiligheid in kaart te brengen om de impact van toekomstige aanpassingen aan de weginfrastructuur te meten.

Ondersteuning MDVM
Dynamische verkeersmodellen capteren reistijden en files op een realistische manier en zijn daarom uitermate geschikt voor scenarioanalyses op lokaal en regionaal niveau ter ondersteuning van dynamisch verkeersmanagement.

Traffic Scout
TML ontwikkelde een vereenvoudigd verkeersmodel dat op basis van Telraamdata analyses maakt van lokale mobiliteitsingrepen in samenwerking met de burger.

MOMENTUM
TML ontwikkelde een toolkit voor het modelleren van opkomende vervoersmodi en – technologieën.

Verkeerslichtencoördinatiecentrale Antwerpen
We werkten mee aan de uitwerking en implementatie van een innovatief verkeersmanagement en regelstrategie.

OptiRoutS
In dit project werd aan de hand van een combinatie van klassieke verkeersmodellen en artificiële intelligentie een voorspellend model voor realtime verkeerssituaties ontwikkeld.

ClairCity
We werkten mee aan de vermindering van luchtvervuiling in steden, een project waarbij de burger centraal staat.

Dynamisch verkeersmodel Antwerpen
TML werkte mee aan een macroscopisch dynamisch verkeersmodel (MDVM) voor Antwerpen.

Opbouw macroscopisch dynamisch verkeersmodel Vlaamse Rand
We werkten mee aan een macroscopisch dynamisch verkeersmodel voor de regio Brussel.

SECREDAS
Wat is de veiligheid, betrouwbaarheid en privacy van volledig geautomatiseerde voertuigen en gerobotiseerde apparatuur?

Mobiliteitsmanagement met ANPR
Hoe kunnen ANPR-camera's ingezet worden voor mobiliteitsmanagement?

WeCount
Burgers brengen het verkeer in hun stad in kaart.

Transportmodellen voor luchtkwaliteit
Kan een alternatieve aanpak om transportvolumes te genereren voldoende kwaliteit leveren om luchtkwaliteitsmodellen te voeden?

AMALFI: Autonoom Meetnetwerk voor de Analyse van Leefbare FietsInfrastructuur
Het AMALFI-project zal met goedkope sensoren, ad hoc videoanalyse en innovatieve modelleringstechnieken een gedetailleerde functionele gebruiksanalyse van fietsinfrastructuur realiseren.

FLOMOVIA
TML zal de FLOMOVIA-tool updaten en toepassen om de voertuigprestaties in Vlaanderen te berekenen.

Telraam
We ontwikkelden en implementeerden crowd-sourced, automatische verkeerstellingen met low cost apparatuur.

TML'ers aan het woord! #4
In deze rubriek stellen we je graag voor aan onze collega's op TML. Op die manier leer je ons wat beter kennen en ontdek je wat iedereen binnen TML doet. Recent hadden we een gesprek met Willem, Dirk, Kris, en Hanne!
