MKBA Brussel-Luxemburg

23091
Deze kosten-batenanalyse onderzoekt de verbetering van de spoorverbinding tussen Brussel en Luxemburg als onderdeel van het EuroCap-Rail project. TML concludeert dat de modernisering van dit traject zorgt voor snellere en frequentere treinen, wat reistijdwinst oplevert, nieuwe passagiers aantrekt en bijdraagt aan lagere kosten voor ongevallen en vervuiling.


Deze kosten-batenanalyse (KBA) richt zich op het verbeteren van de spoorverbinding tussen Brussel en Luxemburg, als onderdeel van het grotere EuroCap-Rail project dat de drie Europese hoofdsteden (Brussel, Luxemburg en Straatsburg) met elkaar moet verbinden. Het project omvat de modernisering van twee belangrijke lijnen, met bijzondere nadruk op het segment tussen het knooppunt Louvain-la-Neuve en de Luxemburgse grens. Dit traject is cruciaal voor het internationale treinverkeer tussen twee hoofdsteden, beide met belangrijke EU-instellingen en economische knooppunten. De verbinding bedient dagelijks duizenden pendelaars en verbindt grotere steden zoals Brussel, Namen, Aarlen en Luxemburg voor korte- en langeafstandspendelen.

Upgrades zoals de regularisatie van spoorafstanden, aanpassingen aan technische constructies en elektrificatie-updates zijn bedoeld om de referentiesnelheid te verhogen van 130 km/u naar 160 km/u, waardoor snellere en frequentere treinen mogelijk worden. Bovendien vergemakkelijken ze een modale verschuiving naar het spoor, waardoor de kosten voor ongevallen, vervuiling en klimaatverandering dalen.

Het belangrijkste effect is het positieve effect voor de consumenten. Het project heeft een groot voordeel voor de bestaande gebruikers in de vorm van reistijdwinst en kan nieuwe passagiers aantrekken die voorheen op de weg reden. Aangezien de trein veel veiliger is dan wegvervoer, hebben we ook een groot positief voordeel met betrekking tot de ongevalskosten. Het effect op luchtvervuiling en klimaatverandering is kleiner, maar nog steeds positief. Naast de investerings- en bedrijfskosten is er een enkele kost voor de maatschappij: de langere wachttijd voor auto's aan overwegen.

Over het geheel genomen zijn de baten groter dan de kosten van het project.

Opdrachtgever

TUCrail

Ons team

Griet De Ceuster, Eef Delhaye
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign