Minder Hinder aanpak bruggen Albertkanaal
15078 / 17032 / 18050
Van 2016 tot 2020
TML ondersteunde aannemer Franki bij de ontwikkeling van een Minder Hinder aanpak voor de brugverhogingen over het Albertkanaal. Het projectteam voerde impact- en risicoanalyses uit en stelde concrete maatregelen voor om verkeershinder te minimaliseren, zoals tijdelijke asfaltverhardingen en optimalisatie van omleidingen.
Met bijna 40 miljoen ton vervoerde goederen per jaar is het Albertkanaal de belangrijkste waterweg in Vlaanderen. Het volume aan containervervoer is de voorbije decennia sterk toegenomen; een capaciteitsverhoging is dus nodig. De huidige beperking in doorvaarthoogte en breedte onder de bestaande bruggen vormt echter een bottleneck. Daarom plande De Vlaamse Waterweg tussen 2017 en 2020 alle bruggen over het kanaal te verhogen tot een vrije doorvaarthoogte van 9,10 m zodat binnenschepen met vier lagen containers veilig en vlot kunnen varen.
TML ondersteunde de aannemer Franki bij het uitwerken van de Minder Hinder aanpak bij de werken aan de bruggen. Concreet werkte TML de Minder Hinder aanpak uit voor de offerte van cluster I (zeven bruggen), de uitvoering van cluster I en de offerte van cluster II (acht bruggen).
TML zette voor dit project haar expertise in inzake impactmanagement en verkeershinder. Daartoe werkte het projectteam een Minder Hinder aanpak uit voor alle betrokken gemeenten. Op basis van impact- en risicoanalyses stelde TML een set van concrete maatregelen voor om de verkeershinder te beperken, bv. het aanleggen van tijdelijke verhardingen in asfalt, het nakijken van lichtenregelingen in de omgeving van de werken en het optimaliseren van omleidingen, rekening houdend met mogelijke en/of bestaande interferenties.
Met bijna 40 miljoen ton vervoerde goederen per jaar is het Albertkanaal de belangrijkste waterweg in Vlaanderen. Het volume aan containervervoer is de voorbije decennia sterk toegenomen; een capaciteitsverhoging is dus nodig. De huidige beperking in doorvaarthoogte en breedte onder de bestaande bruggen vormt echter een bottleneck. Daarom plande De Vlaamse Waterweg tussen 2017 en 2020 alle bruggen over het kanaal te verhogen tot een vrije doorvaarthoogte van 9,10 m zodat binnenschepen met vier lagen containers veilig en vlot kunnen varen.
TML ondersteunde de aannemer Franki bij het uitwerken van de Minder Hinder aanpak bij de werken aan de bruggen. Concreet werkte TML de Minder Hinder aanpak uit voor de offerte van cluster I (zeven bruggen), de uitvoering van cluster I en de offerte van cluster II (acht bruggen).
TML zette voor dit project haar expertise in inzake impactmanagement en verkeershinder. Daartoe werkte het projectteam een Minder Hinder aanpak uit voor alle betrokken gemeenten. Op basis van impact- en risicoanalyses stelde TML een set van concrete maatregelen voor om de verkeershinder te beperken, bv. het aanleggen van tijdelijke verhardingen in asfalt, het nakijken van lichtenregelingen in de omgeving van de werken en het optimaliseren van omleidingen, rekening houdend met mogelijke en/of bestaande interferenties.