NDP voor Oslo Regio
06.27
Van 2006 tot 2008
In het NDP-project voor de Osloregio ontwikkelde TML een vereenvoudigde weergave van het transportnetwerk en de transportvraag om een nieuw transportplan te ondersteunen. Dit omvatte de integratie van investeringsprojecten en financieringsmogelijkheden, zoals wegentaxen en parkeerboetes, en de ontwikkeling van een efficiënt algoritme.
Het Network Design Problem (NDP) maakt het mogelijk om het optimale investeringsprogramma en/of transportprijsbeleidsplan met maximale sociale zekerheid te definiëren. Het houdt rekening met de effecten van het toegepaste investeringsplan op zowel de vraag als het aanbod van het transportsysteem. Hierdoor heeft het NDP de structuur van een bi-level wiskundig probleem. Het lager niveau ervan vertegenwoordigt het gebruikersevenwichtsmodel voor een gegeven investeringsactie en/of transportprijsbeleid, terwijl het hoger niveau bestaat uit de transportplanner verantwoordelijk voor de besluiten omtrent investeringen.
In het kader van het NDP-project voor de Osloregio hebben we een vereenvoudigde weergave van hun transportnetwerk en de gerelateerde transportvraag opgezet. Dit werd gelinkt aan het ontwerp van het nieuwe transportplan voor de komende vijf jaren voor Oslo, inclusief verschillende te realiseren transportinvesteringsprojecten en de mogelijkheden om deze efficiënt te financieren door middel van bv. wegentaxen en parkeerboetes. Het projectteam ontwierp een efficiënt algoritme om het wiskundig probleem op te lossen en toe te passen bij de constructie van het transportplan voor Oslo en omstreken.
Het Network Design Problem (NDP) maakt het mogelijk om het optimale investeringsprogramma en/of transportprijsbeleidsplan met maximale sociale zekerheid te definiëren. Het houdt rekening met de effecten van het toegepaste investeringsplan op zowel de vraag als het aanbod van het transportsysteem. Hierdoor heeft het NDP de structuur van een bi-level wiskundig probleem. Het lager niveau ervan vertegenwoordigt het gebruikersevenwichtsmodel voor een gegeven investeringsactie en/of transportprijsbeleid, terwijl het hoger niveau bestaat uit de transportplanner verantwoordelijk voor de besluiten omtrent investeringen.
In het kader van het NDP-project voor de Osloregio hebben we een vereenvoudigde weergave van hun transportnetwerk en de gerelateerde transportvraag opgezet. Dit werd gelinkt aan het ontwerp van het nieuwe transportplan voor de komende vijf jaren voor Oslo, inclusief verschillende te realiseren transportinvesteringsprojecten en de mogelijkheden om deze efficiënt te financieren door middel van bv. wegentaxen en parkeerboetes. Het projectteam ontwierp een efficiënt algoritme om het wiskundig probleem op te lossen en toe te passen bij de constructie van het transportplan voor Oslo en omstreken.