V-plannen Oosterweelverbinding
21091
Van 2021 tot 2025
De werken aan de Oosterweelverbinding in Antwerpen brengen wijzigingen in verkeersstromen en -capaciteit met zich mee, waarvoor aanpassingen aan de verkeerslichtenregelingen nodig zijn. TML ontwikkelt voor elke fase een V-plan, waarin de infrastructuurwijzigingen en programmatie worden vastgelegd, en voert een capaciteitstoets uit om de resultaten te delen met de aannemer en andere betrokken partijen.
De werken aan de Oosterweelverbinding in Antwerpen hebben een impact op de bestaande infrastructuur en mobiliteit. De aannemer voert deze werken gefaseerd uit, maar kan onmogelijk vermijden dat op er zekere momenten wijzigingen zijn aan de verkeersstromen en aan de beschikbare ruimte en capaciteit op bepaalde kruispunten. Bovendien moeten de werven op een veilige en duidelijke manier ontsloten worden voor het werfverkeer.
Om de wijzigingen op te vangen, dienen er aanpassingen te gebeuren aan de verkeerslichtenregelingen op deze kruispunten, zowel qua infrastructuur (palen, seinen en detectie) als qua programmatie. Gegeven de stedelijke context en de ambitie om een modal shift te verwezenlijken naar duurzamere modi, wordt hierbij voldoende aandacht besteed aan voetgangers, fietsers, bus en tram. Daarnaast mag er geen fileterugslag optreden naar het hoofdnetwerk (de ring).
Voor elke fase waarbij het kruispunt wijzigt, maakt TML een V-plan op. Dit bevat een grondplan met (de wijzigingen aan) de palen, seinen en detectie, maar ook een visuele weergave van de nodige programmatie.
Na een eerste capaciteitstoets, op basis van het faseringsplan en de beschikbare verkeerstellingen, koppelen we de resultaten terug naar de aannemer, de wegbeheerder en andere belanghebbende partijen. Vervolgens werken we een voertuigafhankelijke lichtenregeling uit en maken we de V-plannen op.
De werken aan de Oosterweelverbinding in Antwerpen hebben een impact op de bestaande infrastructuur en mobiliteit. De aannemer voert deze werken gefaseerd uit, maar kan onmogelijk vermijden dat op er zekere momenten wijzigingen zijn aan de verkeersstromen en aan de beschikbare ruimte en capaciteit op bepaalde kruispunten. Bovendien moeten de werven op een veilige en duidelijke manier ontsloten worden voor het werfverkeer.
Om de wijzigingen op te vangen, dienen er aanpassingen te gebeuren aan de verkeerslichtenregelingen op deze kruispunten, zowel qua infrastructuur (palen, seinen en detectie) als qua programmatie. Gegeven de stedelijke context en de ambitie om een modal shift te verwezenlijken naar duurzamere modi, wordt hierbij voldoende aandacht besteed aan voetgangers, fietsers, bus en tram. Daarnaast mag er geen fileterugslag optreden naar het hoofdnetwerk (de ring).
Voor elke fase waarbij het kruispunt wijzigt, maakt TML een V-plan op. Dit bevat een grondplan met (de wijzigingen aan) de palen, seinen en detectie, maar ook een visuele weergave van de nodige programmatie.
Na een eerste capaciteitstoets, op basis van het faseringsplan en de beschikbare verkeerstellingen, koppelen we de resultaten terug naar de aannemer, de wegbeheerder en andere belanghebbende partijen. Vervolgens werken we een voertuigafhankelijke lichtenregeling uit en maken we de V-plannen op.