PRIAM
23081
Van 2024 tot 2027
PRIAM wil Innovatieve Luchtmobiliteit (IL) integreren in het regionale Europese transportsysteem met geavanceerde technologieën die de connectiviteit, duurzaamheid en efficiëntie verbeteren. TML coördineert het modelleren van de vraag naar IL, evalueert het beleid en stelt een duidelijk plan voor de uitrol van deze diensten op door middel van kosten-batenanalyses.
PRIAM streeft ernaar om regionale luchtmobiliteit binnen het komende decennium een belangrijk onderdeel van Europa’s transportsysteem te maken. Deze diensten, bekend als Innovatieve Luchtmobiliteit (IL), zullen de connectiviteit, duurzaamheid en efficiëntie van regionale luchtvaart verbeteren met technologieën zoals digital twins, dataplatforms en AI.
PRIAM ontwikkelt tools om data te analyseren en te modelleren hoe IL kan worden geïntegreerd in regionale transportsystemen. Dit omvat het begrijpen van de passagiersbehoeften, het voorspellen van gebruik, het plannen van infrastructuur en het coördineren met andere vervoersmiddelen. Het project gebruikt gedeelde data om de prestaties van deze diensten te verbeteren.
Om dit te bereiken, heeft PRIAM een aantal belangrijke doelen:
TML leidt de ontwikkeling van een discrete-keuzemodel om de (geïnduceerde) vraag naar IL’s vast te leggen. We spelen ook een belangrijke rol bij het evalueren van beleidsmaatregelen en bieden een duidelijke routekaart voor beleidsvorming aan de hand van kosten-batenanalyses. Bovendien leiden we de taskforce voor dit project.
PRIAM streeft ernaar om regionale luchtmobiliteit binnen het komende decennium een belangrijk onderdeel van Europa’s transportsysteem te maken. Deze diensten, bekend als Innovatieve Luchtmobiliteit (IL), zullen de connectiviteit, duurzaamheid en efficiëntie van regionale luchtvaart verbeteren met technologieën zoals digital twins, dataplatforms en AI.
PRIAM ontwikkelt tools om data te analyseren en te modelleren hoe IL kan worden geïntegreerd in regionale transportsystemen. Dit omvat het begrijpen van de passagiersbehoeften, het voorspellen van gebruik, het plannen van infrastructuur en het coördineren met andere vervoersmiddelen. Het project gebruikt gedeelde data om de prestaties van deze diensten te verbeteren.
Om dit te bereiken, heeft PRIAM een aantal belangrijke doelen:
- Een kader creëren om te beoordelen hoe goed verschillende soorten IL-voertuigen en bedrijfsmodellen regionale vervoersuitdagingen oplossen en voldoen aan de passagiersbehoeften.
- Een reeks tools ontwikkelen en testen om de integratie van IL-diensten en infrastructuur in de regionale transportnetwerken van Europa te plannen, met behulp van geavanceerde data-analyse en modellering.
- PRIAM-oplossingen testen door middel van casestudies in verschillende Europese regio's om te laten zien hoe het de passagierservaring, capaciteit, duurzaamheid en kostenefficiëntie kan verbeteren.
- Aanbevelingen geven voor de implementatie van IL-diensten in heel Europa, op basis van een kosten-batenanalyse.
TML leidt de ontwikkeling van een discrete-keuzemodel om de (geïnduceerde) vraag naar IL’s vast te leggen. We spelen ook een belangrijke rol bij het evalueren van beleidsmaatregelen en bieden een duidelijke routekaart voor beleidsvorming aan de hand van kosten-batenanalyses. Bovendien leiden we de taskforce voor dit project.